دوره 18، شماره 1 - ( مجله علمی پژوهان، پاییز 1398 )                   جلد 18 شماره 1 صفحات 46-52 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shabanie Z, bagherie M, Jalalie S. The Effectiveness of Cognitive-Behavioral Therapy Training on Perfectionism and Parenting Styles of Mothers of 25-35 Years Old in Shahrood. psj. 2019; 18 (1) :46-52
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-526-fa.html
شعبانی زهرا، باقری مریم، جلالی سحر. اثربخشی آموزش درمان های شناختی- رفتاری بر کمال زدایی و اصلاح سبک فرزندپروری مادران 25 تا 35 سال شهرستان شاهرود. مجله علمی پژوهان. 1398; 18 (1) :46-52

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-526-fa.html


1- پژوهشگاه مطاعات آموزش و پرورش تهران ، Shabajiedu@gmail.com
2- دانشگاه آزاد شاهرود
چکیده:   (581 مشاهده)
   مقدمه و هدف: سبک فرزندپروری و کمال گرایی از مولفه هایی هستند که در آینده فرزندان نقش مهمی دارند، بر همین اساس هدف پژوهش حاضر  بررسی اثربخشی آموزش درمان های شناختی- رفتاری  بر کمال زدایی  و اصلاح سبک فرزندپروری مادران دامنه سنی 25 تا 35 سال شهرستان شاهرود بود.
روش: پژوهش حاضر آزمایشی از نوع کلاسیک است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مادران رده سنی25تا35سال شهرستان شاهرود بودکه از بین آن ها نمونه ای به تعداد 60 نفر(30 نفر برای گروه کنترل و 30 نفر برای گروه آزمایش) با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابتدا پیش آزمون اجرا شد، سپس گروه آزمایش در معرض پروتکل آموزشی قرار گرفتند و پس آزمون اجرا شد،  برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسش نامه کمال گرایی اهواز و پرسشنامه سبک های فرزندپروری بامریند استفاده شد.  داده ها  با استفاده از روش تحلیل کواریانس تحلیل گردید.
یافته­ها: نتایج پژوهش نشان داد که رویکردشناختی رفتاری بر کمال زدایی با ضریب اثربخشی 84/0 و بر اصلاح سبک فرزندپروری مادران با ضریب اثربخشی 68/0 در سطح 001/0>P تاثیر مثبت و معناداری دارد.
بحث و نتیجه گیری: باتوجه به نتایج پژوهش می توان گفت که آموزش درمان های شناختی- رفتاری  بر کمال زدایی و سبک های فرزندپروری منفی تاثیر معنادار دارد و این نکته می تواند مورد توجه کارشناسان خانواده و مشاوران آموزشی قرار بگیرد.
     
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی و روانپزشکی
دریافت: ۱۳۹۸/۷/۸ | پذیرش: ۱۳۹۸/۷/۲۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb