XML English Abstract Print


1- دانشگاه علوم پزشکی همدان
2- دانشگاه علوم پزشکی همدان ، arash5920@yahoo.com
چکیده:   (39 مشاهده)
مقدمه: خستگی جز شایعترین عوارض سرطان می باشد به طوری که 51 تا 86 درصد کودکان مبتلا به سرطان خستگی حاصل از سرطان و درمان های آن را تجربه می کنند. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر تکنیک توانایی ذخیره انرژی بر ابعاد خستگی کودکان مبتلا به سرطان طراحی شد.
مواد و روش ها: در مطالعه کارآزمایی بالینی حاضر، تعداد 30 کودک مبتلا به سرطان به شکل تخصیص تصادفی بلوک در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. در گروه آزمون، مداخله به صورت 4 جلسه آموزشی 45 تا 90 دقیقه ای در قالب اسلاید و سخنرانی و پرسش و پاسخ و نیز پمفلت های آموزشی و به شکل فرد به فرد انجام شد. در گروه کنترل مداخلات روتین بکار گرفته شد. پرسشنامه خستگی مرتبط با سرطان سنین 4 تا 18 قبل و بعد از مداخله برای هر دو گروه تکمیل شد. اطلاعات با استفاده از نرم افزار spss نسخه 23 و آزمون آماری تی تست مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: گروه آزمون به طور کلی قبل و بعد از مداخله کاهش میزان خستگی را پس از دریافت مداخلات آموزشی نشان داد. گروه کنترل قبل و بعد از مطالعه افزایش خستگی را بعد از مطالعه نشان داد.
نتیجه گیری: تکنیک ذخیره انرژی باعث بهبود افزایش ذخیره انرژی و بهبود ابعاد خستگی کودکان مبتلا به سرطان شد.
واژه‌های کلیدی: ذخیره، انرژی، سرطان
     
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1399/5/10 | پذیرش: 1399/5/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb