دوره 15، شماره 1 - ( مجله علمی پژوهان، پاییز 1395 )                   جلد 15 شماره 1 صفحات 37-43 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hossein Mardi Z, Asgharnejad Farid A A, Esfahani Khaleghi3 A. Predicting academic achievement based on emotional intelligence and shyness among pre-university students in Tehran Region 2 Education in 2016. psj. 2016; 15 (1) :37-43
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-360-fa.html
حسین مردی زهرا، اصغرنژاد فرید علی اصغر، اصفهانی خالقی آتنا. تعیین سهم هوش هیجانی و کمرویی در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ریاضی مقطع پیش دانشگاهی منطقه 2 آموزش و پرورش استان تهران در سال 1395. مجله علمی پژوهان. 1395; 15 (1) :37-43

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-360-fa.html


1- کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملارد، ملارد، ایران ، nazgol6133@yahoo.com
2- دکترای روانشناسی بالینی، استادیار دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان، انستیتو روانپزشکی تهران، تهران، ایران
3- دکترای روانشناسی عمومی، استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملارد، ملارد، ایران
چکیده:   (818 مشاهده)

مقدمه: پیشرفت یا عملکرد تحصیلی مفهومی است که ابعاد گسترده ای دارد، که عوامل محیطی و درون فردی مهمی از جمله هوش هیجانی و کمرویی بر آن اثر می گذارند. این مطالعه با هدف پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی بر اساس هوش هیجانی و کمرویی در آنان انجام شد.

روش کار: این مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی بود. با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای ۱۲۰ نفر از دانش آموزان دختر و پسر مقطع پیش دانشگاهی منطقه ۲ آموزش و پرورش استان تهران که در سال تحصیلی ۱۳۹۵- ۱۳۹۴ در رشته ریاضی مشغول به تحصیل بودند، انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه هوش هیجانی شوت و آزمون کمرویی بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل رگرسیون چندگانه توسط نرم افزار SPSS ویرایش ۱۶ استفاده گردید.

یافته ها: نتایج نشان داد، بین هوش هیجانی و کمرویی با متغیر پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان همبستگی معنادار وجود دارد (۰/۰۵p<). همچنین بین پیش بینی پیشرفت تحصیلی بر اساس کمرویی و هوش هیجانی و جنسیت تفاوت معنادار وجود دارد (۰/۰۵p<). یافته دیگر پژوهش نشان داد که از بین مؤلفه های هوش هیجانی تنها مؤلفه ی مدیریت هیجان­های خود با متغیر پیشرفت تحصیلی همبستگی مثبت و معنادار دارد اما چنین همبستگی در مورد سایر مؤلفه های هوش هیجانی و همچنین متغییر کمرویی مشاهده نشد.

نتیجه گیری: نتایج نشان داد که بر اساس هوش هیجانی، می توان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را پیش بینی نمود .لذا توجه و تقویت هوش هیجانی در کنار سایر عوامل تأثیر گذار در پیشرفت تحصیلی می تواند باعث افزایش میزان عملکرد آنان شود.

متن کامل [PDF 436 kb]   (324 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی و روانپزشکی
دریافت: ۱۳۹۵/۵/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۵/۸/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۶/۲/۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb