دوره 11، شماره 3 - ( مجله علمی پژوهان، بهار 1392 )                   جلد 11 شماره 3 صفحات 37-44 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hoseinzadeh E, Hamidi Y, Roshanaie G, Cheraghi P, Taghavi M. Evaluation of student satisfaction from Hamadan University of medical sciences educational process and programs in 2012-2011. psj. 2013; 11 (3) :37-44
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-64-fa.html
حسین زاده ادریس، حمیدی یدالله، روشنایی قدرت الله، چراغی پروین، تقوی محمود. بررسی رضایتمندی دانشجویان از برنامه ها و فرایندهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 1390. مجله علمی پژوهان. 1392; 11 (3) :37-44

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-64-fa.html


1- مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان،همدان،ایران ، drhamidi1900@gmail.com
چکیده:   (3015 مشاهده)

مقدمه: رسالت و ماموریت دانشگاه ها پاسخ به نیاز ها، انتظارات و خواسته های ذی نفعان کلیدی آن و خصوصا دانشجویان می باشد. ارتقای کیفیت در آموزش عالی و بهبود مستمر فرآیند های آموزشی و پژوهشی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور مهم است. تعیین سطح رضایتمندی دانشجویان به عنوان یکی از مهمترین شاخص های دستیابی به کیفیت مطلوب در نظر گرفته می شود. لذا این مطالعه به منظور بررسی رضایت مندی دانشجویان از برنامه ها و فر آیند های آموزشی و پژوهشی در دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام شد.

روش کار: این مطالعه توصیفی- مقطعی در سال 1390 در دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام شد.385 نفر از دانشجویان با روش تصادفی طبقه ای از همه دانشکده ها انتخاب شدند. برای سنجش میزان رضایت مندی از پرسشنامه محقق ساخته شامل 71 سوال از جنبه های مختلف خدمات آموزشی که دارای 9 زیر حیطه بود استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS16 و با استفاده از آزمون کای دو انجام شد.

یافته ها: بیشترین درصد شرکت کنندگان در گروه سنی 21-25 سال (72.2درصد) بودند. 50.3 درصد دانشجویان دختر بودند. بیشتر دانشجویان در مقطع کارشناسی پیوسته (38.8درصد) و دکترای عمومی (32.9 درصد) بودند. سطح رضایت مندی برای تمام حیطه های مورد بررسی در حد متوسط بوده است. نتایج آنالیز آماری نشان داد که میزان رضایت مندی تنها در حیطه ی کارورزی و کارآموزی با مدت حضور در دانشگاه و سن دانشجو رابطه دارد(P<0.05). همچنین در دو حیطه رضایت از مشاوره و راهنمایی اساتید و کلاس های کارگاهی و آزمایشگاهی میزان رضایت مندی دانشجویان با مقطع تحصیلی رابطه داشت(P<0.05).

نتیجه گیری: نتایج نشان داد که سطح رضایت مندی دانشجویان از فرآیند های آموزشی در سطح متوسط است و بر اساس مقطع تحصیلی در میزان رضایتمندی در برخی حیطه ها متفاوت است، لذا مدیران و مدرسان دوره های مختلف تحصیلی با بهره گیری از یافته های این پژوهش می توانند با برنامه ریزی مجدد در راستای بهبود کیفیت و در نتیجه ارتقای سطح رضایت مندی خدمات آموزشی استفاده نمایند.

متن کامل [PDF 670 kb]   (969 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي |
دریافت: ۱۳۹۳/۶/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۳/۶/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۳/۶/۲۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb