دوره 13، شماره 2 - ( مجله علمی پژوهان، زمستان 1393 )                   جلد 13 شماره 2 صفحات 21-31 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zandiyeh M, Pakro Payravandi A, Imani B, Ahmadi S, Roshanaei G. Quality of compliance of patient’s rights in operating rooms of Hamadan’s educational hospitals in 2012. psj. 2015; 13 (2) :21-31
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-131-fa.html
زندیه میترا، پاکرو پایروندی اکرم، ایمنی بهزاد، احمدی سارا، روشنائی قدرت الله. چگونگی رعایت مفاد منشور حقوق بیمار در اتاق عمل بیمارستان های آموزشی همدان در سال 1391. مجله علمی پژوهان. 1393; 13 (2) :21-31

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-131-fa.html


1- گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- دانشجوی اتاق عمل، مرکز پژوهش دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، A.pakro65@gmail.com
3- دانشجوی اتاق عمل، مرکز پژوهش دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
4- مرکز تحقیقات مدلسازی بیمار یهای غیرواگیر، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
چکیده:   (1618 مشاهده)

مقدمه: کیفیت خدمات و جلب رضایت مشتری از اولویت های سیستم درمانی است. رعایت حقوق بیماران از مواردی است که رضایت بیماران را در پی خواهد شد. لذا رعایت حقوق بیماران از اولویت های درمانی و ضرورتی اجتناب ناپذیر است، با توجه به این موضوع و اهمیت کنترل کیفیت مراقبت ها، این پژوهش با هدف تعیین چگونگی رعایت اجزای منشور حقوق بیمار توسط پرسنل هوشبری و جراحی بیمارستان های آموزشی همدان در سال 1391 اجرا گردید.

روش کار: این مطالعه توصیفی_تحلیلی بر روی تمام پرسنل هوشبری و جراحی، اتاق عمل بیمارستان های آموزشی همدان در سال 1391 (205) نفر انجام شد. اطلاعات لازم از طریق 4 چک لیست رعایت حقوق بیمار در بخش های : پذیرش، اتاق جراحی (پرسنل هوشبری) اتاق جراحی (پرسنل جراحی) و ریکاوری، جمع آوری گردید. هر یک از پرسنل 5 بار تحت مشاهده قرار گرفتند. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 16 و آزمون کای دو استفاده شد. یافته ها: میانگین امتیاز رعایت حقوق بیمار در بخش های پذیرش، جراحی (پرسنل هوشبری)، جراحی (پرسنل اتاق عمل) و ریکاوری به ترتیب 70، 53/6، 57 و 55 امتیاز کامل چک لیست های مربوطه بود و در کل رعایت حقوق بیمار در حد متوسط (50/2) بود و نحوه رعایت حقوق بیمار، با جنسیت (P=0/03) و بخش ارائه مراقبت (P=0/01) ارتباط معنا داری داشت.

نتیجه گیری: رعایت حقوق بیمار دراتاق عمل بیمارستان های آموزشی شهر همدان در سال 91 در سطح متوسط بود و لازم است برای ارتقاء حقوق بیماران در اتاق عمل در زمینه های شناسائی افراد گروه درمانی، حفظ حریم بیمار، ارائه اطلاعات ضروری درمورد جراحی ، انتخاب شیوه بیهوشی توسط بیمار اقدامات مناسب انجام شود.

متن کامل [PDF 793 kb]   (1266 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: پزشکی و علوم بالینی
دریافت: ۱۳۹۳/۵/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۰/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۴/۴/۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb