مجله علمی پژوهان، تابستان، در دست انتشار
برگشت به فهرست مقالات |
برگشت به فهرست نسخه ها
1- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران و مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران واحد تهران، ایران
2- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
3- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران ، mandanamahvar@yahoo.com
4- دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، بیمارستان امام خمینی (ره) ایران، کرمانشاه، ایران
چکیده: (49 مشاهده)
سابقه و هدف: سرطان یکی از شایعترین بیماریهای مزمن است. روند درمان باعث تغییرات زیادی در سبک زندگی فرد میشود و مشکلات جسمی و روحی زیادی را در روند زندگی ایجاد میکند. چنین مشکلاتی بیشتر بر کودکان تاثیر میگذارد زیرا حساستر هستند. به همین دلیل، بیماران مبتلا به سرطان نیاز به توجه شدید معنوی و مراقبت معنوی دارند. از سوی دیگر، انسانها موجودات چند وجهی هستند که یکی از آنها ابعاد طبیعی و معنوی آنها است که باید در طول درمان در نظر گرفته شود. این مطالعه به بررسی مراقبت معنوی درکودکان مبتلا به سرطان پرداخته است.
مواد و روش ها: این مطالعه یک مطالعه توصیفی- تحلیلی مقطعی است. جامعه آماری شامل ۱۰۱ پرستار است. در این مطالعه جامعه آماری از بخشهای کودکان مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه انتخاب شدند و پرسشنامه شایستگی مراقبت معنوی و بخشهایی از پرسشنامه کوتاه چند بعدی معنویت برای جمعآوری دادهها استفاده گردید. دادهها در نهایت با استفاده از SPSSنسخه ۲۴ در سطح معناداری ۰/۰۵ تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: براساس یافتهها متوسط نمرهی مراقبت معنوی از متوسط بالاتر و در حد مطلوب قرار داشت. تنها در زیر مقیاس تقابل معنوی منفی بر حسب وضعیت تاهل تفاوت معناداری وجود داشت (۰/۰۵>P). میانگین نمرهی تقابل منفی در افراد مجرد بالاتر بود. براساس یافتههای آنالیز واریانس بین میانگین نمرهی مراقبت معنوی و زیرمقیاسهای آن برحسب متغیرهای سن، نوع استخدام، سابقهی کار و شیفت کاری اختلاف معناداری مشاهده نشد.
نتیجهگیری: پرستاران و بیماران از نگرش مثبت نسبت به اثر معنویت بر روند سلامت معنوی خبر دارند، اما موانعی مانند زمان ناکافی، مهارت ناکافی و عدم آموزش برای ارائه مراقبت معنوی وجود دارد.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
علوم بهداشتی دریافت: 1403/10/5 | پذیرش: 1404/3/27