دوره 23، شماره 2 - ( مجله علمی پژوهان، بهار، در دست انتشار 1404 )                   جلد 23 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.PS.REC.1401.331

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gholamzadeh F, Nasrabadi T, Mahdavi M. Investigating the Effect of Smartphone-Based Parental Education on the Quality of Life of Children Undergoing Heart Transplant Surgery. Pajouhan Sci J 2025; 23 (2)
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-1163-fa.html
غلام‌زاده فاطمه، نصرآبادی طاهره، مهدوی محمد. بررسی تاثیر آموزش والدین کودکان تحت جراحی پیوند قلب از طریق گوشی هوشمند بر کیفیت زندگی این کودکان. مجله علمی پژوهان. 1404; 23 (2)

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-1163-fa.html


1- گروه پرستاری، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- گروه پرستاری، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، dr.t.nasrabadi2024@gmail.com
3- مرکز تحقیقات بیماریهای مادرزادی قلب و عروق، انستیتو قلب و عروق شهید رجایی، تهران، ایران
چکیده:   (82 مشاهده)
سابقه و هدف: آموزش والدین کودکان تحت جراحی پیوند قلب، تاثیر قابل‌توجهی در کاهش بستری‌های پس از عمل و بهبود کیفیت زندگی بیماران دارد. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش والدین کودکان تحت جراحی پیوند قلب از طریق گوشی هوشمند بر کیفیت زندگی این کودکان انجام شد.
مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه‌تجربی در سال ۱۴۰۱، تعداد ۶۰ مادر کودکان تحت جراحی پیوند قلب بیمارستان شهید رجایی تهران مورد بررسی قرار گرفتند. ابتدا اطلاعات دموگرافیک ثبت و کیفیت زندگی کودکان با پرسش‌نامه PedsQL نسخه چهار ارزیابی شد. والدین کودکان با نمره کیفیت زندگی کمتر از ۲، به صورت تصادفی ساده در دو گروه آموزش بازخوردی و آموزش مبتنی بر تلفن هوشمند قرار گرفتند. آموزش بازخوردی شامل چهار جلسه حضوری و آموزش مبتنی بر تلفن هوشمند شامل ارسال فایل‌های آموزشی از طریق شبکه‌های مجازی بود. دو هفته پس از مداخله، شرکت‌کنندگان مجدداً پرسش‌نامه را تکمیل کردند و پیگیری‌ها چهار هفته پس از مداخله انجام شد. داده‌ها با SPSS نسخه ۲۱ و آزمون‌های کای‌دو، ویلکاکسون و تحلیل واریانس با اندازه‌گیری‌های مکرر تحلیل شدند.
یافته‌ها: آموزش با گوشی هوشمند تاثیر معناداری بر بهبود کیفیت زندگی کودکان تحت پیوند قلب داشت (۰/۰۵>P). نتایج نشان داد که در مرحله پیش‌آزمون، بین دو گروه تلفن هوشمند و بازخوردمحور در کیفیت زندگی و عملکرد کودکان پیوند قلبی تفاوت معناداری وجود نداشت؛ اما در مرحله پیگیری، گروه تلفن هوشمند در بهبود عملکرد فیزیکی و عاطفی نسبت به گروه بازخوردمحور بهبود معناداری نشان داد (۰/۰۵>P). همچنین تفاوت معناداری در کیفیت زندگی کلی کودکان بین دو گروه در مراحل مختلف مشاهده نشد.
نتیجه‌گیری: آموزش والدین با استفاده از گوشی هوشمند به‌طور قابل‌توجهی به بهبود کیفیت زندگی کودکان تحت جراحی پیوند قلب کمک می‌کند. این روش با تاثیر مثبت خود می‌تواند نتایج بالینی را ارتقا داده و به ‌عنوان یک راهکار موثر در برنامه‌های مراقبتی و آموزشی والدین در این حوزه به ‌کار گرفته شود.
     
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1403/10/27 | پذیرش: 1404/2/16 | انتشار: 1404/3/31

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb