دوره 16، شماره 3 - ( مجله علمی پژوهان، بهار 1397 )                   جلد 16 شماره 3 صفحات 48-57 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- مرکز تحقیقات توسعه علوم پرستاری و مامایی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران. ، Rahimi.farz@yahoo.com
2- کارشناس مامایی، بیمارستان امیرالمومنین شهرضا، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
3- کارشناس ارشد، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
چکیده:   (877 مشاهده)
سابقه و هدف: عدم آگاهی و ترس زنان یکی از دلایل افزایش سزارین و عوارض مادری و دوره نوزادی است. هدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش ­های دوران بارداری، بر پیامدهای مادری و نوزادی در زنان باردار گروه پرخطر بود.
مواد و روش‌‌ها: پژوهش حاضر به روش کارآزمایی بالینی تصادفی، بر روی ۱۵۰ زن باردار گروه پرخطر مراجعه­ کننده به بیمارستان امیرالمؤمنین شهرضا در سال ۱۳۹۴ انجام شد. نمونه­ ها به طور تصادفی در دو گروه و مداخله و کنترل قرار گرفتند. گروه کنترل فقط مراقبت­ های معمول دوران بارداری و گروه مداخله مراقبت ­های معمول دوران بارداری به همراه آموزش­ های دوران بارداری را دریافت می­ کردند. در نهایت بعد از زایمان پیامد مادری و نوزادی در هر دو گروه از جمله نوع زایمان، ضریب آپگار، وزن، قد، دورسر و زردی نوزادی با استفاده از آزمون تی مستقل و کای دو اندازه­ گیری شد.
یافته‌ها: دو گروه مداخله و کنترل از نظر متغیرهای دموگرافیک و مامایی تفاوت آماری معنی­ داری نداشتند (۰/۰۵P) اما بین ضریب آپگار دقیقه اول و پنجم بعد از تولد و زردی نوزادی بین دو گروه تفاوت آماری معنی­ داری مشاهده نشد (۰/۰۵ نتیجه‌گیری: افزایش آگاهی و آموزش­ های دوران بارداری به زنان باردار گروه پرخطر، موجب ارتقا و بهبود سلامتی نوزادان و افزایش زایمان طبیعی شود. از این رو پیشنهاد می­ شود که از آموزش ­های دوران بارداری به طور گسترده ­تری استفاده شود.
متن کامل [PDF 795 kb]   (214 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: پزشکی و علوم بالینی
دریافت: ۱۳۹۵/۵/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۱/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۷/۲/۲۶