دوره 16، شماره 1 - ( مجله علمی پژوهان، پاییز 1396 )                   جلد 16 شماره 1 صفحات 18-10 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseini S A, Kavosi A, Sanagoo A, Jouybari L, Mohammadi G. The effect of anger management training on student's adaptability, Golestan University of Medical Sciences. Pajouhan Sci J 2017; 16 (1) :10-18
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-265-fa.html
حسینی سید علی، کاوسی علی، ثناگو اکرم، جویباری لیلا، محمدی غلامرضا. تاثیر آموزش مهارت‌های کنترل خشم بر سازگاری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان. مجله علمی پژوهان. 1396; 16 (1) :10-18

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-265-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آمل، آمل، ایران.
2- کارشناسی ارشد پرستاری، گروه اتاق عمل، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی نیشابور، نیشابور، ایران.
3- دکتری آموزش پرستاری، دانشیار، مرکز تحقیقات پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران ، sanagoo@goums.ac.ir
4- دکترای آموزش پرستاری، دانشیار، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران.
چکیده:   (7511 مشاهده)
سابقه و هدف: یکی از روش­ های افزایش سازگاری آموزش کنترل خشم می­ باشد. در صورتی که فردی نتواند استرس خود را کنترل نماید، سازگاری در او کاهش می یابد. بنابراین هدف از این مطالعه تعیین تاثیر آموزش مهارت­ های کنترل خشم بر سازگاری دانشجویان می­ باشد.
مواد و روش­ ها: این مطالعه شبه آزمایشی با 60 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1394 انجام گرفت. شرکت کنندگان به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. شرکت­ کنندگان قبل از مداخله پرسشنامه­ های مشخصات فردی- اجتماعی، سازگاری بل و پرخاشگری و چهار هفته پس از مداخله مجددا پرسشنامه سازگاری بل را تکمیل نمودند. گروه مداخله در هشت جلسه آموزشی مهارت­ های کنترل خشم شرکت نمودند. تجزیه و تحلیل داده­ ها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری و با استفاده از نرم افزار 16 SPSS صورت گرفت.
یافته­ ها: یافته­ های پژوهش نشان داد، آموزش کنترل خشم بر نمره سازگاری کلی (گروه کنترل 45/77، مداخله 38/05)، سازگاری در خانه (گروه کنترل 7/96، گروه مداخله 6/14)، سازگاری بهداشتی (گروه کنترل 7/10،گروه مداخله 5/13) و سازگاری عاطفی (گروه­ کنترل 12/39، گروه مداخله 9/59) تاثیر معناداری داشت (<0/05P). اما بر سازگاری اجتماعی (گروه کنترل 9/91، گروه مداخله 8/14) و شغلی (گروه کنترل 8/23، گروه کنترل 8/27) تاثیر معناداری نداشت (0/05>p).
نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج این پژوهش، آموزش این مهارت در دانشجویان می­ تواند سازگاری آن­ ها را در ابعاد متخلف افزایش دهد.

متن کامل [PDF 609 kb]   (2771 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی و روانپزشکی
دریافت: 1395/6/10 | پذیرش: 1395/12/18 | انتشار: 1396/8/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb