دوره 16، شماره 1 - ( مجله علمی پژوهان، پاییز 1396 )                   جلد 16 شماره 1 صفحات 41-33 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kavosi A, Alizadeh Z, Rezapoor Z, Movahedi A, Moeini V, Mohammadi G. Survey of the level of stress and coping strategies in students of in school of medicine of Neyshabur University of Medical Sciences in 2016. Pajouhan Sci J 2017; 16 (1) :33-41
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-274-fa.html
کاوسی علی، علیزاه مهدی محله زهرا، رضاپور زینب، موحدی علی، معینی قمچینی وحید، محمدی غلامرضا. بررسی سطح استرس و شیوه های مقابله با آن در دانشجویان دانشکده علوم پزشکی نیشابور در سال 1395. مجله علمی پژوهان. 1396; 16 (1) :33-41

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-274-fa.html


1- گروه اتاق عمل، عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی نیشابور، نیشابور، ایران
2- دانشجوی رشته هوشبری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده علوم پزشکی نیشابور، نیشابور، ایران.
3- گروه هوشبری، عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی نیشابور، نیشابور، ایران.
4- گروه اتاق عمل، عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی نیشابور، نیشابور، ایران.
5- گروه اتاق عمل، عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی نیشابور، نیشابور، ایران. ، mohammadigh@mums.ac.ir
چکیده:   (7160 مشاهده)
 سابقه و هدف: در جهان کنونی هر فرد در زندگی روزمره به شکلی استرس را تجربه می­کند. زندگی دانشجویی بر حسب این که موقعیت تاز­ ای به حساب می­آید، می­تواند زمینه ساز انواع استرس­ها برای دانشجویان باشد. مقابله غیر مؤثر باعث استرس بیشتر، عدم سازگاری و بروز اختلالات و مشکلات روانی می‌گردد. لذا این پژوهش با هدف تعیین سطح استرس و شیوه­های مقابله با آن در دانشجویان دانشکده علوم پزشکی نیشابور انجام شد.
مواد و روش­ ها: دراین پژوهش توصیفی- تحلیلی، تعداد 178 دانشجوی واجد شرایط دانشکده علوم پزشکی نیشابور (1395) با روش نمونه­گیری طبقه­ای وارد پژوهش شدند. ابزار گردآوری اطلاعات یک پرسشنامه سه بخشی، شامل اطلاعات فردی اجتماعی (15سوال)، سنجش میزان استرس با DASS-21 (21سوال) و شیوه­های مقابله با استرس لازاروس (66سوال) بود. داده­ها با نرم افزار 24SPSS  و با استفاده از آزمون­های فیشر، تی­تست و تحلیل واریانس یک طرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته­ ها: نتایج نشان داد، 139 نفر از دانشجویان دارای استرس غیرطبیعی بودند. بیشترین منابع استرس زا برای دانشجویان، به ترتیب عملکرد اساتید دروس تئوری (44 درصد) و عملکرد اساتید دروس بالینی (42 درصد) بود. همچنین نتایج نشان داد که شایع­ترین شیوه مقابله با استرس در بین دانشجویان، سبک هیجان محور بود (9/98±33/00). آزمون آماری تی­تست بین تاهل با سبک هیجان مدار ارتباط معناداری را نشان داد (0/05P<). همچنین آزمون آماری فیشر بین میزان استرس با رشته تحصیلی و معدل دانشجویان ارتباط معناداری را نشان داد (0/05P<).
نتیجه­ گیری: روش غالب دانشجویان در مقابله با استرس، سبک هیجان محور بوده است. با توجه به اینکه سلامت دانشجویان علوم پزشکی به جهت کار در محیط بالین و نقش عمده آنان در مواجهه با بیماران از اهمیت زیادی برخوردار است، برنامه ریزی در جهت آموزش شیوه­های مقابله مناسب و ترغیب همه دانشجویان جهت استفاده از شیوه مناسب مواجهه با موقعیت های استرس­ زا سودمند باشد.
.
متن کامل [PDF 861 kb]   (2334 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی و روانپزشکی
دریافت: 1395/6/31 | پذیرش: 1395/12/7 | انتشار: 1396/8/17

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb