دوره 16، شماره 1 - ( مجله علمی پژوهان، پاییز 1396 )                   جلد 16 شماره 1 صفحات 33-41 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- گروه اتاق عمل، عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی نیشابور، نیشابور، ایران
2- دانشجوی رشته هوشبری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده علوم پزشکی نیشابور، نیشابور، ایران.
3- گروه هوشبری، عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی نیشابور، نیشابور، ایران.
4- گروه اتاق عمل، عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی نیشابور، نیشابور، ایران.
5- گروه اتاق عمل، عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی نیشابور، نیشابور، ایران. ، mohammadigh@mums.ac.ir
چکیده:   (543 مشاهده)
 سابقه و هدف: در جهان کنونی هر فرد در زندگی روزمره به شکلی استرس را تجربه می­کند. زندگی دانشجویی بر حسب این که موقعیت تاز­ ای به حساب می­آید، می­تواند زمینه ساز انواع استرس­ها برای دانشجویان باشد. مقابله غیر مؤثر باعث استرس بیشتر، عدم سازگاری و بروز اختلالات و مشکلات روانی می‌گردد. لذا این پژوهش با هدف تعیین سطح استرس و شیوه­های مقابله با آن در دانشجویان دانشکده علوم پزشکی نیشابور انجام شد.
مواد و روش­ ها: دراین پژوهش توصیفی- تحلیلی، تعداد 178 دانشجوی واجد شرایط دانشکده علوم پزشکی نیشابور (1395) با روش نمونه­گیری طبقه­ای وارد پژوهش شدند. ابزار گردآوری اطلاعات یک پرسشنامه سه بخشی، شامل اطلاعات فردی اجتماعی (15سوال)، سنجش میزان استرس با DASS-21 (21سوال) و شیوه­های مقابله با استرس لازاروس (66سوال) بود. داده­ها با نرم افزار 24SPSS  و با استفاده از آزمون­های فیشر، تی­تست و تحلیل واریانس یک طرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته­ ها: نتایج نشان داد، 139 نفر از دانشجویان دارای استرس غیرطبیعی بودند. بیشترین منابع استرس زا برای دانشجویان، به ترتیب عملکرد اساتید دروس تئوری (44 درصد) و عملکرد اساتید دروس بالینی (42 درصد) بود. همچنین نتایج نشان داد که شایع­ترین شیوه مقابله با استرس در بین دانشجویان، سبک هیجان محور بود (9/98±33/00). آزمون آماری تی­تست بین تاهل با سبک هیجان مدار ارتباط معناداری را نشان داد (0/05P<). همچنین آزمون آماری فیشر بین میزان استرس با رشته تحصیلی و معدل دانشجویان ارتباط معناداری را نشان داد (0/05P<).
نتیجه­ گیری: روش غالب دانشجویان در مقابله با استرس، سبک هیجان محور بوده است. با توجه به اینکه سلامت دانشجویان علوم پزشکی به جهت کار در محیط بالین و نقش عمده آنان در مواجهه با بیماران از اهمیت زیادی برخوردار است، برنامه ریزی در جهت آموزش شیوه­های مقابله مناسب و ترغیب همه دانشجویان جهت استفاده از شیوه مناسب مواجهه با موقعیت های استرس­ زا سودمند باشد.
.
متن کامل [PDF 861 kb]   (142 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی و روانپزشکی
دریافت: ۱۳۹۵/۶/۳۱ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۷ | انتشار: ۱۳۹۶/۸/۱۷