دوره 12، شماره 3 - ( مجله علمی پژوهان، بهار 1393 )                   جلد 12 شماره 3 صفحات 28-36 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه علوم پزشکی همدان ، r.shahrabadi@umsha.ac.ir
چکیده:   (3439 مشاهده)
مقدمه و هدف: امروزه پذیرش کیفیت، در مدیریت سازمان ها اهمیت یافته و روش های متنوعی جهت ارتقاء کیفیت مراقبت های سلامت تا به امروز بکار گرفته شده است که از میان این روش ها، حاکمیت بالینی برای نخستین بار مطرح شد. هدف از این مطالعه بررسی دیدگاه مدیران بیمارستان ها از مفهوم ارتقاء کیفیت مراقبت های سلامت بر اساس مدل حاکمیت بالینی در بیمارستان های شهر همدان بود.
روش کار: این مطالعه از نوع پژوهش های توصیفی- تحلیلی بود که در سطح بیمارستان های شهر همدان در سال 1391 انجام شد. برای بررسی آگاهی و نگرش مدیران در این مطالعه از پرسشنامه تعدیل یافته CGAQ استفاده شد. این پرسشنامه شامل 14سوال در مورد آگاهی و 15 سوال در مورد نگرش مدیران در زمینه ارتقاء کیفیت خدمات بر اساس اصول حاکمیت بالینی می باشد. با توجه به تعداد مدیران، مترون ها، سوپروایزران و سرپرستاران هر یک از بیمارستان های مربوطه، تعداد افراد مورد بررسی که با تعداد جامعه پژوهش برابر بود 96 نفر برآورد شد. جهت تحلیل داده ها از آزمون های توصیفی- تحلیلی استفاده شد.
یافته ها: در این مطالعه کمترین میزان آگاهی از مفهوم ارتقاء کیفیت بر اساس اصل مدیریت خطر بود. همچنین بیشتر مدیران نسبت به ارتقاء کیفیت مراقبت های سلامتی بر اساس اصول حاکمیت بالینی نگرش متوسطی داشتند.
نتیجه‌ گیری: با توجه به آگاهی کم مدیران از مفهوم ارتقاء کیفت بر اساس اصول حاکمیت بالینی خصوصا در زمینه مدیریت خطر، ایجاد برنامه های مدیریتی و آموزشی تخصصی در زمینه مدیریت خطر پیشنهاد می گردد.
متن کامل [PDF 164 kb]   (984 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي |
دریافت: ۱۳۹۳/۶/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۳/۶/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۳/۶/۱۸