دوره 14، شماره 3 - ( مجله علمی پژوهان، بهار 1395 )                   جلد 14 شماره 3 صفحات 10-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (3948 مشاهده)

مقدمه: مرکز پژوهش دانشجویان، ‌نقش مهمی در جهت کارایی و بالندگی آموزشی و پژوهشی دانشجویان دانشگاه دارد. جهت تضمین کیفیت و ارتقای این مرکز می توان از فرآیند ارزشیابی استفاده کرد. بنابراین این مطالعه با هدف ارزشیابی کارگاه­ های آموزشی مرکز پژوهش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان از دیدگاه دانشجویان شرکت کننده صورت گرفت.

روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی بر روی 284 دانشجوی شرکت کننده در کارگاه ­های مرکز پژوهش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 1394 بود. جمع­ آوری داده­ ها با استفاده از پرسشنامه خود­ساخته که شامل مشخصات پاسخگویان و گویه­ های اصلی بود، صورت گرفت. تحلیل داده­ ها با استفاده آزمون های ANOVA، T مستقل و ضریب همبستگی پیرسون و با نرم افزار  SPSS 21انجام گرفت.

یافته ها: نتایج این مطالعه نشان داد، تعداد دانشجویانی که وضعیت کارگاه­ ها را ضعیف گزارش داده اند، بسیار کم و اکثریت دانشجویان وضعیت برگزاری کارگاه­ ها را در گویه مدیریت گردانندگان، گویه ی مهارت مدرسین و گویه ی دانشجویان خوب ارزشیابی کرده اند. بین امتیازات گویه ها از کارگاه­ ها و تجربه قبلی شرکت در کارگاه­ ها ارتباط آماری معنادار مشاهده نگردید (05/0P>). اما بین امتیازات سه گویه از کارگاه ­ها و رشته تحصیلی و ترم تحصیلی در کارگاه­ ها ارتباط آماری معنی داری وجود داشت (05/0>P).

نتیجه گیری: نظر به اهمیت و نقش ارزشیابی های دانشجویی از کارگاه­ های آموزشی، پیشنهاد می گردد، مطالعه ای جامع در سطح دانشگاه های علوم پزشکی با هدف ارزشیابی کارگاه­ ها و ارتقاء کمی و کیفی آنان به صورت گسترده صورت گیرد.

متن کامل [PDF 742 kb]   (1758 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی و روانپزشکی
دریافت: 1395/1/17 | پذیرش: 1395/3/4 | انتشار: 1395/5/20

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.