دوره 15، شماره 4 - ( مجله علمی پژوهان،تابستان 1396 )                   جلد 15 شماره 4 صفحات 35-41 | برگشت به فهرست نسخه ها
1- دانشجوی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی، پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
2- دانشجوی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
3- مربی و عضو هیئت علمی، گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران. ، m.r.amirilib@gmail.com
چکیده:   (280 مشاهده)
مقدمه: پایگاه‌های اطلاعاتی نقش زیادی در آموزش و پژوهش ایفا می‌کند، لذا دانشگاهیان باید با آن­ها آشنایی داشته و از آن استفاده بهینه بعمل آورند. هدف پژوهش حاضر تعیین میزان آشنایی و استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی همدان از پایگاه‌های چندرسانه­ ای پزشکی موجود در کتابخانه ملی دیجیتال می­ باشد.
روش ­کار: پژوهش حاضر از نوع پیمایشی توصیفی بود. ابزار گردآوری داده­ ها پرسشنامه می‌باشد. تعداد260 نفر به عنوان نمونه به روش تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. در نهایت 200 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های آماری توصیفی نظیر فراوانی، درصد فراوانی و میانگین با کمک نرم‌افزار SPSS 16 استفاده شد.
یافته ­ها: یافته­ های پژوهش نشان داد که میزان آشنایی 85/1 درصد افراد مورد مطالعه با پایگاه­ های چندرسانه‌ای پزشکی مطالعه نامطلوب و 3/66 درصد از افراد اصلا از پایگاه­ های چندرسانه ­ای مورد بررسی در این پژوهش استفاده نمی­ کردند. مهمترین مانع در استفاده از پایگاه‌های چندرسانه‌ای پزشکی عدم اطلاع­ رسانی در مورد وجود پایگاه‌های اطلاعاتی (74 درصد) بود.
نتیجه­ گیری: نتایج نشان داد که اکثر دانشجویان با پایگاه‌های چندرسانه های آشنایی نداشته و از آن­ها استفاده نمی­ کنند. با توجه به نتایج این پژوهش و همچنین هزینه زیادی که صرف اشتراک این پایگاه‌ها می‌شود، لازم است که توجه بیشتری بر امر آموزش استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی توسط متخصصان معطوف گردد.
 
متن کامل [PDF 506 kb]   (87 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: سایر
دریافت: ۱۳۹۵/۱۱/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۳۰ | انتشار: ۱۳۹۶/۶/۱۲