دوره 15، شماره 1 - ( مجله علمی پژوهان، پاییز 1395 )                   جلد 15 شماره 1 صفحات 43-37 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملارد، ملارد، ایران ، nazgol6133@yahoo.com
2- دکترای روانشناسی بالینی، استادیار دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان، انستیتو روانپزشکی تهران، تهران، ایران
3- دکترای روانشناسی عمومی، استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملارد، ملارد، ایران
چکیده:   (5045 مشاهده)

مقدمه: پیشرفت یا عملکرد تحصیلی مفهومی است که ابعاد گسترده ای دارد، که عوامل محیطی و درون فردی مهمی از جمله هوش هیجانی و کمرویی بر آن اثر می گذارند. این مطالعه با هدف پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی بر اساس هوش هیجانی و کمرویی در آنان انجام شد.

روش کار: این مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی بود. با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای ۱۲۰ نفر از دانش آموزان دختر و پسر مقطع پیش دانشگاهی منطقه ۲ آموزش و پرورش استان تهران که در سال تحصیلی ۱۳۹۵- ۱۳۹۴ در رشته ریاضی مشغول به تحصیل بودند، انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه هوش هیجانی شوت و آزمون کمرویی بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل رگرسیون چندگانه توسط نرم افزار SPSS ویرایش ۱۶ استفاده گردید.

یافته ها: نتایج نشان داد، بین هوش هیجانی و کمرویی با متغیر پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان همبستگی معنادار وجود دارد (۰/۰۵p<). همچنین بین پیش بینی پیشرفت تحصیلی بر اساس کمرویی و هوش هیجانی و جنسیت تفاوت معنادار وجود دارد (۰/۰۵p<). یافته دیگر پژوهش نشان داد که از بین مؤلفه های هوش هیجانی تنها مؤلفه ی مدیریت هیجان­های خود با متغیر پیشرفت تحصیلی همبستگی مثبت و معنادار دارد اما چنین همبستگی در مورد سایر مؤلفه های هوش هیجانی و همچنین متغییر کمرویی مشاهده نشد.

نتیجه گیری: نتایج نشان داد که بر اساس هوش هیجانی، می توان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را پیش بینی نمود .لذا توجه و تقویت هوش هیجانی در کنار سایر عوامل تأثیر گذار در پیشرفت تحصیلی می تواند باعث افزایش میزان عملکرد آنان شود.

متن کامل [PDF 436 kb]   (2589 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی و روانپزشکی
دریافت: 1395/5/23 | پذیرش: 1395/8/20 | انتشار: 1396/2/6

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.