دوره 12، شماره 2 - ( مجله علمی پژوهان، زمستان 1392 )                   جلد 12 شماره 2 صفحات 55-63 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- گروه مددکاری اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران ، homa5431@yahoo.com
چکیده:   (5251 مشاهده)
مقدمه و هدف: سلامت روانی نقش مهمی در تضمین پویایی و کارآمدی هر جامعه ایفا می کند. از آنجایی که در فرایند رشد و توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جوامع، نیروی انسانی نقش اساسی و تعیین کننده دارد و از طرفی دانشجویان از اقشار مستعد و برگزیده جامعه و سازندگان فردای هر کشور هستند، ارزیابی سلامت روانی آنان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مطالعه حاضر با هدف بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با سلامت روان دانشجویان از جمله حمایت اجتماعی، پایگاه اجتماعی و مهارت های اجتماعی در سال تحصیلی 90 ـ 1389 در دانشکده علوم اجتماعی علامه طباطبایی انجام گرفته است.
روش کار: این مطالعه مقطعی در سال تحصیلی 1390-1389 در میان دانشجویان (300 نفر) مقطع لیسانس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی انجام شد. جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه استاندارد 28 سوالی سلامت عمومی (GHQ-28) که در برگیرنده 4 مقیاس علائم جسمانی، اضطراب و اختلال خواب، اختلال در عملکرد اجتماعی و افسردگی شدید است و همچنین پرسشنامه محقق ساخته حاوی متغیرهای حمایت اجتماعی، مهارت های اجتماعی، پایگاه اجتماعی و اطلاعات دموگرافیک استفاده گردید.
نتایج: طبق نتایج پژوهش حاضر، 3/53% (160 نفر) دانشجویان بر اساس معیارهای GHQ مشکوک به اختلال روانی هستند. یافته ها نشان داد که افسردگی در مردان بطور معنی داری بالاتر از زنان است. نتایج همبستگی حمایت اجتماعی، مهارت اجتماعی و پایگاه اجتماعی با سلامت روان دانشجویان، بیانگر وجود رابطه مثبت و معنی دار بین میزان مهارت اجتماعی و حمایت اجتماعی با سلامت روانی است.  
نتیجه گیری: گستره مشکلات روان‌شناختی در میان دانشجویان متنوع بوده و متأثر از عوامل مختلف می‌باشد. یافته های این پژوهش دلالت بر این دارد که بیش از نیمی از دانشجویان مورد مطالعه مشکوک به اختلال روانی بوده و نیازمند خدمات بهداشت روان می باشند.
متن کامل [PDF 171 kb]   (1764 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي |
دریافت: ۱۳۹۳/۶/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۳/۶/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۳/۶/۱۹