دوره 16، شماره 2 - ( مجله علمی پژوهان، زمستان 1396 )                   جلد 16 شماره 2 صفحات 66-59 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hossein Mardi A A, Khalatbari J. Comparison of the effectiveness of cognitive-behavioral therapy (CBT) and Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on the Rate of Anger in High School Students in Tehran. Pajouhan Sci J 2018; 16 (2) :59-66
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-401-fa.html
حسین مردی علی اصغر، خلعتبری جواد. مقایسه اثر بخشی درمان شناختی- رفتاری و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر میزان خشم دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهر تهران. مجله علمی پژوهان. 1396; 16 (2) :59-66

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-401-fa.html


1- دانشجوی دکترای روانشناسی عمومی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، مازندران، ایران. ، zomorod780@yahoo.com
2- دکترای تخصصی روانشناسی، دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، گروه روانشناسی، مازندران، ایران.
چکیده:   (6143 مشاهده)
سابقه و هدف: خشم، هیجانی طبیعی و دارای ارزش انطباقی است اما زمانی که از کنترل خارج شود، می­تواند به مشکلاتی در کار، روابط و کیفیت کلی زندگی منجر شود. هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثر بخشی دو روش درمان شناختی-رفتاری و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کنترل خشم دانش آموزان پسر بود.
مواد و روش­ ها: در این پژوهش شبه آزمایشی که به صورت پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام گرفت، با استفاده از روش نمونه­ گیری خوشه­ای چند مرحله­ای، 45 نفر از دانش آموزان پسر سال آخر دوره دوم متوسطه منطقه 2 آموزش و پرورش استان تهران که سال تحصیلی 1396-1395 مشغول به تحصیل بودند، انتخاب و به طور تصادفی به سه گروه 15 نفره (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) تقسیم شدند. گروه اول تحت 9 جلسه 60 دقیقه­ ای درمان شناختی-رفتاری و گروه دوم تحت 9 جلسه 120 دقیقه ­ای درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد قرار گرفتند. داده ­ها از طریق پرسشنامه خشم اسپیلبرگر جمع ­آوری گردید. برای تحلیل داده­ها از تحلیل کوواریانس توسط نرم افزار 22-SPSS استفاده گردید.
یافته­ ها: درمان شناختی-رفتاری و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در گروه ­های آزمایش باعث کاهش خشم شد (0/01P<)، اما در گروه کنترل چنین تغییری مشاهده نشد. همچنین بین درمان شناختی-رفتاری و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در کاهش خشم، اختلاف معناداری مشاهده نشد (0/05P>).
نتیجه­ گیری: بر اساس یافته­ ها می­توان نتیجه­گیری کرد که درمان شناختی-رفتاری و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، خشم دانش آموزان را کاهش می­ دهند. لذا تدوین این مداخلات درمانی می تواند سبب کاهش خشم دانش آموزان و مشکلات تحصیلی آن­ ها شود.
 
متن کامل [PDF 743 kb]   (3390 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی و روانپزشکی
دریافت: 1396/7/10 | پذیرش: 1396/10/22 | انتشار: 1396/11/22

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb