دوره 17، شماره 3 - ( مجله علمی پژوهان، بهار 1398 )                   جلد 17 شماره 3 صفحات 33-26 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- استادیار، گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، n.ansari4171@gmail.com
3- کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
چکیده:   (3548 مشاهده)
سابقه و هدف: آموزش مجازی با توجه به اهمیت دستاوردها و گسترش بی وقفه و کم هزینه سیستم آموزشی، یکی از مسائل مطرح در جوامع اطلاعاتی و به عنوان یک ابزار کسب دانش، به سرعت در حال توسعه و تحول است. هدف این مطالعه آگاهی از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی در خصوص اجرا و راه‌اندازی آموزش مجازی می باشد که نقش تعیین کننده در موفقیت یا شکست این نوع یادگیری خواهد داشت.
مواد و روش‌‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی از نوع مقطعی بود که در سال 96-95 بر روی 275 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی همدان که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده بودند، انجام گردید. ابزار جمع آوری داده­ ها پرسشنامه ای بود که در چهار بعد به بررسی دیدگاه دانشجویان در خصوص راه اندازی و اجرای آموزش مجازی می پرداخت. همچنین داده­ ها با استفاده از نرم افزار SPSS-20 و روش ­های آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، درصد فراوانی) و آمار استنباطی (ضرایب همبستگی و رگرسیون) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که میانگین دیدگاه کلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی نسبت به اجرای آموزش مجازی در دانشگاه 0/57±3/82 از 5 بود و از میان ابعاد مورد مطالعه در خصوص بررسی دیدگاه دانشجویان، بعد محیط آموزشی مبتنی بر هدایت آموزش دهندگان بیشترین نمره 61/0±11/4 و بعد محیط آموزشی مستقل کمترین نمره 0/88±3/56 را کسب نمودند. همچنین بر اساس دیدگاه دانشجویان عواملی نظیر استقلال، راهنمایی آموزش دهندگان و آموزش چند رسانه ای مهمترین متغیرهای موثر بر دیدگاه آنان از نظر موثر بودن آموزش مجازی بود.
نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه نشان داد دانشجویان دیدگاه مثبتی نسبت به اجرا و راه‌اندازی آموزش مجازی در دانشگاه داشتند. لذا با بسترسازی اولیه مناسب، فراهم کردن زیرساخت های آموزشی، فرهنگی، تکنولوژیکی و همچنین نظارت و بازخورد تدریجی و بازنگری روش ­ها می­توان اقدام به اجرای این نوع آموزش در دانشگاه علوم پزشکی همدان نمود.
متن کامل [PDF 1161 kb]   (1396 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1396/9/9 | پذیرش: 1397/12/22 | انتشار: 1398/3/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.