دوره 17، شماره 1 - ( مجله علمی پژوهان، پاییز 1397 )                   جلد 17 شماره 1 صفحات 15-9 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Babamiri M, Heydarimoghadam R, Motamedzade M, Abdi Z, Saeidnia H. Investigating the Status of Factors Leading to Job Stress According to ILO Checkpoint in Hamadan University of Medical Sciences. Pajouhan Sci J 2018; 17 (1) :9-15
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-417-fa.html
بابامیری محمد، حیدری مقدم رشید، معتمدزاده مجید، عبدی زیبا، سعیدنیا حمید. بررسی وضعیت عوامل منجر به استرس شغلی بر اساس چک پوینت سازمان جهانی کار در دانشگاه علوم پزشکی همدان. مجله علمی پژوهان. 1397; 17 (1) :9-15

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-417-fa.html


1- مرکز تحقیقات علوم بهداشتی و گروه ارگونومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- گروه ارگونومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
3- کارشناسی ارشد ارگونومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، z.abdi69@gmail.com
چکیده:   (3717 مشاهده)
سابقه و هدف: با توجه به اینکه استرس شغلی یکی از علت­ های ایجاد بیماری ­ها و اختلالات مختلف در افراد شاغل می باشد؛ هدف از انجام این تحقیق بررسی دیدگاه کارکنان در زمینه میزان اجرا و اولویت­ بندی مهمترین عوامل ایجاد کننده استرس در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی همدان بود.
مواد و روش‌‌ها: تحقیق حاضر از نوع مطالعات توصیفی است. جامعه پژوهش شامل کارکنان دانشگاه علوم پزشکی همدان (626 نفر) بودند که از میان آن ها 250 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات چک­ لیست پیشگیری از استرس سازمانی جهانی کار بود. تجزیه و تحلیل داده ها با نزم افزار SPSS18 صورت گرفت.
یافته‌ها: نتایج حاصل از تحلیل داده­ ها نشان داد که به نظر کارکنان اولویت اقدام درباره عوامل ایجاد کننده استرس به ترتیب به این صورت بود: رهبری و عدالت در کار (32%)، امنیت شغلی (32%)، کنترل شغلی (29%)، تقاضاهای شغلی (26%) و قدردانی از کارکنان (22%). همچنین نظر کارکنان در مورد اجرا نشدن ابعاد ایجاد کننده استرس در محیط کار به این صورت بود: رهبری و عدالت (52%)، تقاضاهای شغلی (57%)، کنترل شغلی (53%)، حمایت اجتماعی (57%)، محیط فیزیکی (62%)، تعادل کار- خانواده و زمان کار (60%)، قدردانی از افراد در کار(58%)، حمایت از کارکنان در مقابل رفتارهای آزارنده (58%)، اطلاعات و ارتباطات در محل (59%) بود.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج حاصل از انجام این پژوهش عوامل مربوط به رهبری و ایجاد احساس عدالت، کنترل شغلی، تقاضاهای شغلی، داشتن امنیت شغلی و قدردانی مهمترین عواملی هستند که مدیران باید جهت کاهش استرس شغلی توجه خود را به آن ها معطوف دارند.
متن کامل [PDF 298 kb]   (1620 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی و روانپزشکی
دریافت: 1396/10/10 | پذیرش: 1397/1/19 | انتشار: 1397/8/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb