دوره 17، شماره 1 - ( مجله علمی پژوهان، پاییز 1397 )                   جلد 17 شماره 1 صفحات 9-15 | برگشت به فهرست نسخه ها

DOI: 10.21859/psj.17.1.9


XML English Abstract Print


1- مرکز تحقیقات علوم بهداشتی و گروه ارگونومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- گروه ارگونومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
3- کارشناسی ارشد ارگونومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، z.abdi69@gmail.com
چکیده:   (1035 مشاهده)
سابقه و هدف: با توجه به اینکه استرس شغلی یکی از علت­ های ایجاد بیماری ­ها و اختلالات مختلف در افراد شاغل می باشد؛ هدف از انجام این تحقیق بررسی دیدگاه کارکنان در زمینه میزان اجرا و اولویت­ بندی مهمترین عوامل ایجاد کننده استرس در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی همدان بود.
مواد و روش‌‌ها: تحقیق حاضر از نوع مطالعات توصیفی است. جامعه پژوهش شامل کارکنان دانشگاه علوم پزشکی همدان (626 نفر) بودند که از میان آن ها 250 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات چک­ لیست پیشگیری از استرس سازمانی جهانی کار بود. تجزیه و تحلیل داده ها با نزم افزار SPSS18 صورت گرفت.
یافته‌ها: نتایج حاصل از تحلیل داده­ ها نشان داد که به نظر کارکنان اولویت اقدام درباره عوامل ایجاد کننده استرس به ترتیب به این صورت بود: رهبری و عدالت در کار (32%)، امنیت شغلی (32%)، کنترل شغلی (29%)، تقاضاهای شغلی (26%) و قدردانی از کارکنان (22%). همچنین نظر کارکنان در مورد اجرا نشدن ابعاد ایجاد کننده استرس در محیط کار به این صورت بود: رهبری و عدالت (52%)، تقاضاهای شغلی (57%)، کنترل شغلی (53%)، حمایت اجتماعی (57%)، محیط فیزیکی (62%)، تعادل کار- خانواده و زمان کار (60%)، قدردانی از افراد در کار(58%)، حمایت از کارکنان در مقابل رفتارهای آزارنده (58%)، اطلاعات و ارتباطات در محل (59%) بود.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج حاصل از انجام این پژوهش عوامل مربوط به رهبری و ایجاد احساس عدالت، کنترل شغلی، تقاضاهای شغلی، داشتن امنیت شغلی و قدردانی مهمترین عواملی هستند که مدیران باید جهت کاهش استرس شغلی توجه خود را به آن ها معطوف دارند.
متن کامل [PDF 298 kb]   (297 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی و روانپزشکی
دریافت: ۱۳۹۶/۱۰/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱/۱۹