1- مربی، گروه پرستاری کودکان، مرکز تحقیقات مراقبتهای مادر و کودک، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان ایران
2- مربی، کارشناس ارشد پرستاری کودکان، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران
3- مربی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان ایران
4- استادیار، مرکز تحقیقات بیماری های مزمن (مراقبت در منزل)، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، hassanian1226@yahoo.com
چکیده: (5984 مشاهده)
سابقه و هدف: افزایش مشارکت پرستاران در سیاست گذاری، برنامه ریزی و تصمیم گیری سازمان های خود، اولویت جدید تسخیر و انتشار دانش است و از پرستاران خط مقدم انتظار می رود که به عنوان کارکنان فعال دانش، دانش حرفه ای خود را تولید و مدیریت نمایند. هدف از این مطالعه طراحی پرسشنامه مدیریت دانش پرستاری بود.
مواد و روشها: مطالعه حاضر از نوع همبستگی بود که جهت طراحی دامنه محتوایی پرسشنامه، پرسشنامه اولیه پس از تحقیقات میدانی و کتابخانه ای وسیع مشتمل بر 27 آیتم طراحی شد. جهت تعیین شاخص و نسبت روایی محتوا، پرسشنامه به 10 نفر از اساتید عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان داده شد. برای سازگاری درونی و تکرارپذیری، پرسشنامه به 84 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان آموزشی درمانی بعثت همدان داده شد و پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی پیرسون تعیین شد.
یافتهها: پرسشنامه نهایی با 21 آیتم طراحی و نسبت روایی محتوا در نهایت میزان 0/84 و شاخص روایی محتوا در بعد ساده بودن 0/99 درصد، مربوط بودن 0/92 درصد و وضوح 98/3 درصد به دست آمد که شاخص نهایی روایی محتوا مقدار 96/4 درصد محاسبه و پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ معادل 0/84 و ضریب همبستگی پیرسون معادل 0/90 محاسبه شد.
نتیجهگیری: پرسشنامه نهایی مدیریت دانش با 21 آیتم دارای مقدار بالای روایی و پایایی می باشد و ابزار حاصل یک ابزار استاندارد برای استفاده در حیطه پرستاری است.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
علوم پایه دریافت: 1398/6/12 | پذیرش: 1398/7/14 | انتشار: 1398/7/10