دوره 18، شماره 1 - ( مجله علمی پژوهان، پاییز 1398 )                   جلد 18 شماره 1 صفحات 29-23 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khalili A, Khalili M, Ebrahimi Horyat F, Hassanian Z M. Designing Nursing Knowledge Management Questionnaire. Pajouhan Sci J 2019; 18 (1) :23-29
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-527-fa.html
خلیلی آرش، خلیلی مرضیه، ابراهیمی حریت فریبا، حسنیان زهرا مرضیه. طراحی پرسشنامه مدیریت دانش پرستاری. مجله علمی پژوهان. 1398; 18 (1) :23-29

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-527-fa.html


1- مربی، گروه پرستاری کودکان، مرکز تحقیقات مراقبت‌های مادر و کودک، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان ایران
2- مربی، کارشناس ارشد پرستاری کودکان، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران
3- مربی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان ایران
4- استادیار، مرکز تحقیقات بیماری های مزمن (مراقبت در منزل)، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، hassanian1226@yahoo.com
چکیده:   (5984 مشاهده)
سابقه و هدف: افزایش مشارکت پرستاران در سیاست گذاری، برنامه ریزی و تصمیم گیری سازمان­ های خود، اولویت جدید تسخیر و انتشار دانش است و از پرستاران خط مقدم انتظار می رود که به عنوان کارکنان فعال دانش، دانش حرفه ای خود را تولید و مدیریت نمایند. هدف از این مطالعه طراحی پرسشنامه مدیریت دانش پرستاری بود.
مواد و روش‌‌ها: مطالعه حاضر از نوع همبستگی بود که جهت طراحی دامنه محتوایی پرسشنامه، پرسشنامه اولیه پس از تحقیقات میدانی و کتابخانه ای وسیع مشتمل بر 27 آیتم طراحی شد. جهت تعیین شاخص و نسبت روایی محتوا، پرسشنامه به 10 نفر از اساتید عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان داده شد. برای سازگاری درونی و تکرارپذیری، پرسشنامه به 84 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان آموزشی درمانی بعثت همدان داده شد و پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی پیرسون تعیین شد.
یافته‌ها: پرسشنامه نهایی با 21 آیتم طراحی و نسبت روایی محتوا در نهایت میزان 0/84 و شاخص روایی محتوا در بعد ساده بودن 0/99 درصد، مربوط بودن 0/92 درصد و وضوح 98/3 درصد به دست آمد که شاخص نهایی روایی محتوا مقدار 96/4 درصد محاسبه و پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ معادل 0/84 و ضریب همبستگی پیرسون معادل 0/90 محاسبه شد.
نتیجه‌گیری: پرسشنامه نهایی مدیریت دانش با 21 آیتم دارای مقدار بالای روایی و پایایی می باشد و ابزار حاصل یک ابزار استاندارد برای استفاده در حیطه پرستاری است.
متن کامل [PDF 777 kb]   (1226 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1398/6/12 | پذیرش: 1398/7/14 | انتشار: 1398/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb