دوره 18، شماره 2 - ( مجله علمی پژوهان، زمستان 1398 )                   جلد 18 شماره 2 صفحات 39-44 | برگشت به فهرست نسخه ها

DOI: 10.29252/psj.18.2.39


XML English Abstract Print


1- دانشجوی کارشناسی پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- استادیار جراحی فک و صورت، گروه جراحی دهان، فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
3- دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری کودکان، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر برسلامت، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران
4- مربی، گروه پرستاری کودکان، مرکز تحقیقات مراقبت‌های مادر و کودک، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، arash5920@yahoo.com
چکیده:   (1900 مشاهده)
سابقه و هدف: موکوزیت دهانی بسیار دردناک بوده و در موارد شدید با تغذیه بیماران و همچنین زندگی روزمره بیمار تداخل دارد. هدف از این مطالعه طراحی و ارزیابی پرسشنامه بیماری موکوزیت بود.
مواد و روش‌‌ها: این مطالعه، یک بررسی توصیفی همبستگی بود. پرسشنامه اولیه پس از تحقیقات میدانی و کتابخانه ای وسیع مشتمل بر 22 آیتم طراحی شد، جهت تعیین شاخص روایی محتوا و نسبت روایی محتوا، پرسشنامه در اختیار 10 نفر از اعضای هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان قرار گرفت. سپس برای سازگاری درونی، پرسشنامه ها به 84 نفر از بیماران مبتلا به موکوزیت دهانی مراجعه کننده به کلنیک های دندانپزشکی شهر همدان داده شد و در نهایت پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ تعیین شد.
یافته‌ها: 6 آیتم از سوالات اولیه به دلیل نسبت روایی محتوای پایین در فاز اول با نظرات اعضای پانل و 3 سوال در فاز دوم پس از پرکردن پرسشنامه نهایی توسط بیماران، از مطالعه حذف شدند. پرسشنامه نهایی با 13 آیتم و نسبت روایی محتوا در نهایت میزان 0/688، شاخص روایی محتوا در قسمت ساده بودن 77 درصد، در قسمت مربوط بودن 80 درصد و در قسمت وضوح 79 درصد بدست آمد که شاخص نهایی روایی محتوا مقدار 78/6 درصد محاسبه شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ معادل 0/91 محاسبه شد.
نتیجه‌گیری: پرسشنامه نهایی بیماری موکوزیت دهانی با 13 آیتم دارای مقدار بالای روایی و پایایی می باشد و ابزار حاصل یک ابزار استاندارد برای استفاده در حیطه شناسایی موکوزیت دهانی است.
متن کامل [PDF 682 kb]   (78 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1398/7/15 | پذیرش: 1398/8/27 | انتشار: 1398/11/1