دوره 18، شماره 1 - ( مجله علمی پژوهان، پاییز 1398 )                   جلد 18 شماره 1 صفحات 56-49 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه پرستاری، مرکز پژوهش‌های دانشجویی، دانشــگاه علــوم پزشــکی همــدان، همــدان، ایــران
2- مربی، مرکز تحقیقات بیماری‌های مزمن (مراقبت در منزل)، گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، zkhalili90@yahoo.com
3- دانشجوی دکتری تخصصی، گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
چکیده:   (7528 مشاهده)
سابقه و هدف: همواره خطر انتقال عفونت‌های مختلف، زندگی دانشجویان پرستاری را تهدید می­ کند و منجر به‌ صرف هزینه‌های زیادی جهت بررسی و درمان این بیماری­ ها می‌شود. بنابراین ضروری است که دانشجویان پرستاری دانش و عملکرد صحیحی در ارتباط با احتیاط‌های استاندارد داشته باشند. این مطالعه با هدف تعیین دانش، نگرش و تبعیت دانشجویان پرستاری از احتیاط‌های استاندارد پیشگیری‌کننده از بیماری‌های منتقله از راه خون انجام شد.
مواد و روش‌‌ها: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی از بین دانشجویان پرستاری ترم 8-2 دانشکده پرستاری مامایی همدان، 119 دانشجو به صورت در دسترس  وارد مطالعه شدند. با استفاده از پرسشنامه دانش، نگرش و تبعیت دانشجویان پرستاری موردبررسی قرار گرفت. نمره‌های کسب شده در سه رتبه ضعیف، متوسط و خوب گزارش شد. تجزیه ‌وتحلیل داده‌ها با 16 SPSS و با آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون انجام شد.
یافته‌ها: ارتباط مستقیم بین دانش با نگرش (0/627=r) و تبعیت (0/254=r) وجود داشت. بیشتر دانشجویان دانش (51/3%)، نگرش (100%) خوب و تبعیت متوسطی (53/8%) داشتند. نتایج نشانگر نقش پیش‌بینی کننده جنسیت بر دانش و نگرش دانشجویان بود. نقش پیش‌بینی کننده ترم تحصیلی، سابقه کار دانشجویی و داشتن خانواده شاغل در کادر درمان به ترتیب در دانش، نگرش و تبعیت دانشجویان مشاهده شد.
نتیجه‌گیری: یافته­ های پژوهش نیاز مبرم به برگزاری دوره‌های آموزشی کنترل عفونت برای دانشجویان را جهت افزایش دانش و نگرش و متعاقب آن بهبود تبعیت از احتیاط‌های استاندارد را  نشان می دهد.
متن کامل [PDF 881 kb]   (1824 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: سایر
دریافت: 1398/7/1 | پذیرش: 1398/8/10 | انتشار: 1398/7/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.