دوره 18، شماره 2 - ( مجله علمی پژوهان، زمستان 1398 )                   جلد 18 شماره 2 صفحات 51-45 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- مربی، گروه پرستاری کودکان، مرکز تحقیقات مراقبت‌های مادر و کودک، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- دانشیار، گروه مامایی، مرکز تحقیقات مراقبت‌های مادر و کودک، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
3- دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری کودکان، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر برسلامت، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران
4- مربی، گروه مامایی، مرکز تحقیقات مراقبت‌های مادر و کودک، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، arezoo.shayan2012@yahoo.com
چکیده:   (4329 مشاهده)
سابقه و هدف: ساخت پرسشنامه اخلاق حرفه ای در مامایی می تواند با توجه به شرایط کار و فرهنگ کشور، راه گشا و راهنمای مناسبی برای رعایت اخلاق حرفه ای و ارتقاء آگاهی و عملکرد در خدمات مامایی شود. هدف از این مطالعه طراحی و ارزیابی پرسشنامه اخلاق حرفه ای مامایی بود.
مواد و روش ها: جهت طراحی پرسشنامه اخلاق حرفه ای مامایی، ابتدا پرسشنامه اولیه ای از 38 سوال تهیه و پس از بررسی روایی صوری و محتوی توسط 10 نفر از اعضای محترم هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان، جهت پایایی در اختیار 85 نفر از دانشجویان مامایی که بیشترین میزان حضور در بالین را داشتند قرار گرفت و برای تکرار پذیری پرسشنامه یک هفته بعد در اختیار همان گروه قرار گرفت. داده ها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و نرم افزار SPSS نسخه 20 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: 26 سوال روایی محتوی قابل قبول داشتند. مقدار نسبت روایی محتوایی کل با احتساب سوالات حذف شده حدود 0/62 (نمره= 23/73) که پس از حذف 12 سوال که روایی پایینی داشتند، معادل 0/84 (نمره= 21/84) محاسبه شد که مقدار قابل توجه و معقولی بود. مقدار شاخص روایی محتوی کل سه حیطه قبل از حذف سوالات دارای روایی پایین میزان 0/66 (نمره= 25/42) که پس از محاسبه روایی 26 سوال نهایی معادل 0/88 (نمره= 22/88)محاسبه شد. همچنین پرسشنامه نهایی با ضریب همبستگی پیرسون 0/97 و 0/001>P پایا بود.
نتیجه گیری: پرسشنامه حاصل با میانگین شاخص روایی 0/88 درصد و ضریب همبستگی 0/97 درصد ابزار مناسبی برای سنجش اخلاق حرفه ای در مامایی است.
متن کامل [PDF 747 kb]   (1234 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1398/8/14 | پذیرش: 1398/10/15 | انتشار: 1398/11/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.