دوره 18، شماره 3 - ( مجله علمی پژوهان، بهار 1399 )                   جلد 18 شماره 3 صفحات 53-60 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hassanzadeh aval M, Mashhadi A, Bigdeli I, Amin Yazdi S A. Investigate the Prevalence of Anxiety Disorders in First Grade Students of Malayer City and Its Relationship with Emotional Dysregulation. psj. 2020; 18 (3) :53-60
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-541-fa.html
حسن زاده اول مریم، مشهدی علی، بیگدلی ایمان الله، امین یزدی سید امیر. شیوع اختلال‌های اضطرابی در کودکان پایه اول دبستان شهر ملایر و ارتباط آن با نارسانظم‌جویی هیجانی. مجله علمی پژوهان. 1399; 18 (3) :53-60

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-541-fa.html


1- دانشجوی دکترای روان‌شناسی، گروه روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2- دکترای روان‌شناسی، استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران ، mashhadi@um.ac.ir
3- دکترای روان‌شناسی، استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده:   (3053 مشاهده)
سابقه و هدف: اختلال‌های اضطرابی از شایع‌ترین اختلال‌های دوره کودکی هستند. پژوهشگران تلاش می‌کنند عوامل دخیل در ایجاد و گسترش اختلال‌های اضطرابی کودکان را بشناسند. یکی از مواردی که اخیراً به آن توجه بیشتری شده است، بحث نقش نظم‌جویی هیجان در اختلال‌های اضطرابی است. پژوهش حاضر بررسی شیوع اختلال‌های اضطرابی در کودکان پایه اول دبستان و ارتباط آن با نارسانظم‌جویی هیجانی بود.
مواد و روش‌‌ها: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه پژوهش را تمامی دانش آموزان دختر و پسر پایه اول دبستان شهر ملایر تشکیل می‌داد که به‌صورت خوشه‌ای، نمونه‌ای به حجم 498 نفر انتخاب شد. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه اختلال‌های اضطرابی اسپنس، سیاهه نظم‌جویی هیجانی و مصاحبه بالینی ساختاریافته برای اختلالات محور یک (SCID-I).
یافته‌ها: با توجه به نتایج پرسشنامه اختلال‌های اضطرابی اسپنس، 26 درصد دانش آموزان پایه اول دست کم به یک اختلال اضطرابی مبتلا بودند. در مصاحبه بالینی مشخص شد 22/1 درصد نمونه به اختلال‌های اضطرابی مبتلا هستند. همچنین رابطه آماری معناداری بین نارسانظم‌جویی هیجانی و مشکلات اضطرابی کودکان وجود داشت (0/05p<).
نتیجه‌گیری: شیوع اختلال‌های اضطرابی در دانش آموزان پایه اول دبستان بالا است که نیازمند توجه جدی است. همچنین، مشکلاتی که کودکان در نظم‌جویی هیجانی دارند در مشکلات اضطرابی آن‌ها نقش دارد.
متن کامل [PDF 810 kb]   (40 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی و روانپزشکی
دریافت: 1398/8/21 | پذیرش: 1398/10/26 | انتشار: 1398/11/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb