دوره 18، شماره 4 - ( مجله علمی پژوهان، تابستان 1399 )                   جلد 18 شماره 4 صفحات 1-7 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbaslou F. The effect of cognitive-behavioral game therapy on academic achievement and self-esteem in students with specific learning disorders. psj. 2020; 18 (4) :1-7
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-542-fa.html
عباسلو فرزانه. تاثیر بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری روی پیشرفت تحصیلی و عزت نفس دانش آموزان با اختلالات یادگیری خاص. مجله علمی پژوهان. 1399; 18 (4) :1-7

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-542-fa.html


محقق اردبیلی ، fatemehmaghsoudi40@gmail.com
چکیده:   (2279 مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری در افزایش عزت نفس و بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان با اختلال یادگیری ویژه (حساب نارسایی و نارساخوانی) انجام شده است.
روش بررسی: جامعه­ی آماری پژوهش حاضر را 415 نفر دانش آموز پسر مقطع ابتدایی مدرسه شهید دانش شهر تهران، که در سال تحصیلی 96-97 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل می­دهند. افراد گروه نمونه به تعداد 44 دانش آموز حساب نارسا و نارساخوان به صورت نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. طرح پژوهشی از نوع آزمایشی (پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل) بود. پس از اجرای پیش آزمون پرسشنامه­های مشکلات یادگیری کلورادو (CLDQ) و­ عزت­نفس کوپر اسمیت برای هر دو گروه، گروه آزمایش به مدت 2 هفته، در 8 جلسه­ی 45 دقیقه­ای تحت آموزش بازی درمانی با رویکرد شناختی- رفتاری که توسط شاوفر تدوین گردیده است، قرار گرفتند و پس از پایان این مدت، پس آزمون نیز برای هر دو گروه اجرا شد. داده­های به دست آمده با استفاده از تحلیل کواریانس (ANCOVA) مورد بررسی قرار گرفت.
یافته­ها: یافته­ها نشان داد که بازی درمانی باعث افزایش معنی­دار سطح عزت­نفس در سطح P<0/05 و بهبود عملکرد ریاضیات و خواندن دانش آموزان دارای حساب نارسایی در سطح P<0/05  و نارساخوانی در سطح P<0/01 شده است.
نتیجه­گیری: نتایج نشان داد که بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری به عنوان یک روش مؤثر در افزایش عزت­نفس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تأثیر مثبت داشته و منجر به کاهش اشکال­های ریاضیات و خواندن در دانش­آموزان با اختلالات یادگیری خاص می­شود.
     
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی و روانپزشکی
دریافت: 1398/8/22 | پذیرش: 1398/10/7 | انتشار: 1399/1/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb