دوره 18، شماره 4 - ( مجله علمی پژوهان، تابستان 1399 )                   جلد 18 شماره 4 صفحات 16-9 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- استادیار روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خرم آباد، خرم‌آباد، ایران
2- استادیار روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خرم آباد، خرم‌آباد، ایران ، hasanvandi2010@yahoo.com
3- کارشناسی روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خرم آباد، خرم‌آباد، ایران
4- استادیار برنامه ریزی درسی ،گروه علوم تربیتی ،دانشکده ادبیات و علوم انسانی،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خرم آباد، خرم آباد، ایران
چکیده:   (4768 مشاهده)
سابقه و هدف: افراد دارای نقص شنیداری در معرض مشکلات بسیاری در حوزه سلامت هستند. این نقایص می­ تواند ابعاد سلامت روان و سایر حوزه ­های زندگی روزمره را مختل کند. در این راستا مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه بین هوش هیجانی و تاب آوری با سلامت روان در افراد مبتلا به آسیب شنوایی انجام شد.
مواد و روش‌‌ها: جامعه آماری کلیه افراد دارای آسیب شنوایی در محدوده  سنی 18 تا 30 سال مراجعه کننده به مرکز شنوایی شناسی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 97-98 و نمونه مورد مطالعه شامل 154نفر (102 مرد و 52 زن) بود که به روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب شدند. جهت ارزیابی از پرسش­نامه­ های سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر (1979)، هوش هیجانی بار- آن (1980) و تاب ­آوری کانر و دیویدسون (2003) استفاده شد. داده ­­ها با استفاده از روش­ های آماری همبستگی و رگرسیون گام به گام تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج این مطالعه نشان داد که کلیه ابعاد  هوش هیجانی و تاب­ آوری با سلامت روان رابطه مثبت معنادار داشتند. در پایان نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نیز نشان داد که متغیرهای استقلال، تصور از شایستگی فردی، حل مسئله، خوش­ بینی و کنترل تکانه توانستند سلامت روان را پیش بینی کرده و 21% از واریانس آن را تبیین کنند.
نتیجه‌گیری: یافته ­های این پژوهش لزوم توجه به متغیرهای زمینه ­ای از قبیل هوش هیجانی و تاب­ آوری در سلامت روان افراد دچار آسیب شنیداری را پررنگ می­ کند و توجه متخصصان سلامت روان را به این مسئله جلب می­ نماید.
متن کامل [PDF 887 kb]   (1479 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: توانبخشی
دریافت: 1398/10/11 | پذیرش: 1398/11/24 | انتشار: 1399/3/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.