دوره 19، شماره 2 - ( مجله علمی پژوهان،زمستان 1399 )                   جلد 19 شماره 2 صفحات 19-25 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


چکیده:   (522 مشاهده)
سابقه و هدف: این پژوهش به بررسی اثربخشی آموزش مدیریت خشم، جرئت‌آموزی بر کاهش رفتارهای مخاطره‌آمیز و افزایش جرئتمندی در مادران کودکان با اختلالات عصبی رشدی می‌پردازد.
مواد و روش‌‌ها: روش پژوهش حاضر نیمه‌تجربی از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام مادران فرزندان با اختلالات عصبی رشدی بود. از این تعداد 26 مادر در گروه آزمایش و 26 مادر در گروه کنترل به روش نمونه‌گیری تصادفی مبتنی بر ملاک ورود انتخاب شدند. ارزیابی روانی شامل مصاحبه طبق DSM-5، مقیاس تکانشگری بارات و مقیاس جرئتمندی راتوس بود که قبل از شروع آموزش مهارت‌های مدیریت خشم و جرئت‌آموزی و بلافاصله بعد از اتمام جلسات توسط مادران هر دو گروه آزمایش و کنترل تکمیل شد. داده‌ها با روش کوواریانس تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج این پژوهش نشان داد آموزش گروهی مهارت‌های مدیریت خشم و جرئت‌آموزی به‌طور معناداری موجب کاهش خشم و افزایش جرئتمندی در مادران کودکان با اختلالات عصبی رشدی شده است (001/0>P).
نتیجه‌گیری: در حوزه درمان و در زمینه کار با مادران کودکان با اختلالات عصبی رشدی و افرادی که در حالت بحران هیجانی ناگهانی مانند تولد فرزند به سر می‌برند، آموزش مهارت‌های زندگی ازجمله جرئتمندی و کاهش تکانه و خشم با توجه به ماهیت آن و تأثیر بلندمدت در تمام ابعاد زندگی، بسیار کارا و نویدبخش به نظر می‌رسد.
متن کامل [PDF 891 kb]   (222 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی و روانپزشکی
دریافت: 1399/12/14 | پذیرش: 1399/12/10 | انتشار: 1399/12/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.