دوره 19، شماره 4 - ( مجله علمی پژوهان، تابستان 1400 )                   جلد 19 شماره 4 صفحات 51-43 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری، گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای ‌خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2- دانشیار، گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، edu.ui.ac.ir
3- دانشجوی دکتری، گروه سنجش و اندازه‌گیری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده:   (1401 مشاهده)
سابقه و هدف: مطالعه حاضر با هدف مقایسه کمک‌طلبی تحصیلی و معنای ‌تحصیلی در دانش‌آموزان ناشنوا، نابینا و عادی انجام شد.
مواد و روش‌‌ها: روش پژوهش علّی-مقایسه‌ای بود. جامعه ‌آماری شامل تمام دانش‌آموزان نابینا، ناشنوا و عادی دبیرستانی شهر اصفهان در سال تحصیلی 99-1398 بودند که با توجه به محدودیت تعداد افراد ناشنوا و نابینا و بر اساس ملاک‌های ورودی با استفاده از روش‌ نمونه‌گیری در دسترس 36 نفر انتخاب شدند و در دو گروه (18 نفره) قرار گرفتند. سپس 18 دانش‌آموز عادی نیز انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسش‌نامه کمک‌طلبی تحصیلی ریان و پنتریچ (1997) و مقیاس معنای ‌تحصیلی کینگ و اسمیت (2006) بود. داده‌ها با روش تحلیل واریانس، آزمون ‌تعقیبی توکی و نرم‌افزار SPSS نسخه 24 تحلیل شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد در بعد اجتناب از کمک‌طلبی، تفاوت معناداری بین دانش‌آموزان ناشنوا (19/7)، نابینا (15/52) و عادی (16/58) وجود دارد. همچنین در مؤلفه معنای ‌تحصیلی بین دانش‌آموزان ناشنوا (309/11)، نابینا (201/7) و عادی (298/76) در ابعاد حرفه، استقلال، آینده، یادگیری، خود، گام‌بعدی، اجتماعی و دنیای ‌پیرامون تفاوت معناداری وجود دارد (0/05<P)؛ اما در مؤلفه پذیرش و رهایی از مسئولیت، تفاوت معناداری بین گروه‌ها یافت نشد (0/05<P).
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد دانش‌آموزان ناشنوا در مؤلفه کمک‌طلبی به‌صورت اجتنابی عمل می‌کنند و هنگام مواجهه با مشکلات تحصیلی، راهبردهای شناختی و فراشناختی کمک‌طلبی را کمتر به ‌کار می‌گیرند، اما دانش‌آموزان نابینا در معنای تحصیلی با مشکل مواجه هستند. لذا بر اساس نتایج پیشنهاد می‌شود به‌منظور ارتقای فرایندهای ‌شناختی و فراشناختی دانش‌آموزان ناشنوا و نابینا در آموزش، موضوع راهبردهای کمک‌طلبی ‌تحصیلی و بهبود باورهای مرتبط با معنای ‌تحصیل در ابعاد حرفه، استقلال، امیدواری ‌به آینده، یادگیری و تعاملات اجتماعی مورد توجه قرارگیرد.
 
متن کامل [PDF 944 kb]   (902 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: علوم بهداشتی
دریافت: 1400/6/16 | پذیرش: 1400/6/10 | انتشار: 1400/6/10

فهرست منابع
1. Chowdhury S, Halder S. Academic help-seeking: a constructivist approach in learning and achievement. International Journal of Education and Management Studies. 2019;9(4):227-31.
2. Karabulut R. Exceptional children. Handbook of research on prenatal, postnatal, and early childhood development. Pennsylvania: IGI Global; 2020. P. 87-97. [DOI:10.4018/978-1-7998-2952-2.ch005] [PMID]
3. Afrooz G. Who are exceptional children? Journal of Education of Exceptional Children. 2011;268(1):8-20. (Persian)
4. Tarver-Behring S, Spagna ME. Counseling with exceptional children. Focus on Exceptional Children. 2004;36(8):1-2. [DOI:10.17161/fec.v36i8.6806]
5. Masha JE. School factors influencing inclusion of Deaf-Blind learners in regular schools-A case study of Kilimani primary school, Nairobi county-Kenya. [Doctoral Dissertation]. Nairobi, Kenya: University of Nairobi; 2013.
6. Aristizábal LF, Cano S, del Vesga L, Collazos CA. Towards the design of interactive storytelling to support literacy teaching for deaf children. HCI for children with disabilities. Cham: Springer; 2017. P. 115-26. [DOI:10.1007/978-3-319-55666-6_6]
7. Tejeda-Franco CD, Valadez-Jimenez VM, Hernandez-Lopez X, Ysunza, Mena-Ramirez ME, Garcia-Zalapa RA, et al. Hearing aid use and auditory verbal therapy improve voice quality of deaf children. Journal of Voice. 2020;34(2):301-e7. [DOI:10.1016/j.jvoice.2018.08.007] [PMID]
8. Richardson H, Koster-Hale J, Caselli N, Magid R, Benedict R, Olson H, et al. Reduced neural selectivity for mental states in deaf children with delayed exposure to sign language. Nature Communications. 2020;11(1):1-13. [DOI:10.1038/s41467-020-17004-y] [PMID] []
9. Isaila N. The assistive software, useful and necessary tool for blind student's abilities development. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2014;116:2189-92. [DOI:10.1016/j.sbspro.2014.01.541]
10. Després O, Boudard D, Candas V, Dufour A. Enhanced self-localization by auditory cues in blind humans. Disability and Rehabilitation. 2005;27(13):753-9. [DOI:10.1080/09638280400014865] [PMID]
11. Ryan AM, Pintrich PR. "Should I ask for help?" The role of motivation and attitudes in adolescents' help-seeking in math class. Journal of Educational Psychology. 1997;89(2):329. [DOI:10.1037/0022-0663.89.2.329]
12. Bowman JD. African American child and adolescent academic help-seeking: a scoping review. Education and Urban Society. 2021;53(1):42-67. [DOI:10.1177/0013124520916174]
13. Won S, Hensley LC, Wolters CA. Brief research report: sense of belonging and academic help-seeking as self-regulated learning. The Journal of Experimental Education. 2019;89(1):112-24. [DOI:10.1080/00220973.2019.1703095]
14. Newman RS. Students' help-seeking during problem solving: influences of personal and contextual achievement goals. Journal of Educational Psychology. 1998;90(4):644. [DOI:10.1037/0022-0663.90.4.644]
15. Cheng KH, Tsai CC. An investigation of Taiwan University students' perceptions of online academic help-seeking, and their web-based learning self-efficacy. The Internet and Higher Education. 2011;14(3):150-7. [DOI:10.1016/j.iheduc.2011.04.002]
16. Osborne MC. Student help-seeking behaviors and teacher instructional practices: examining their relationship with US student mathematics achievement. [Doctoral Dissertation]. Lexington, Kentucky: University of Kentucky; 2019.
17. Rodrigo M, Mercedes T. Towards understanding how to assess help-seeking behavior across cultures. Quezon City, Philippines: Ateneo de Manila University; 2015.
18. Ryan AM, Pintrich PR, Midgley C. Avoiding seeking- help in the classroom: Who and why? Educational Psychology Review. 2001;13(2):93-114. [DOI:10.1023/A:1009013420053]
19. Vredenburgh C, Kushnir T. Young children's help‐seeking as active information gathering. Cognitive Science. 2016;40(3):697-722. [DOI:10.1111/cogs.12245] [PMID]
20. Goodwin ME. The impact of depression on academic success and academic help-seeking attitudes. 2020 ASEE Virtual Annual Conference Content Access, South Florida, USA; 2020.
21. Covert SP. Creating great schools: six critical systems at the heart of educational innovation. National Association of Secondary School Principals. NASSP Bulletin. 2005;89(643):74-5. [DOI:10.1177/019263650508964307]
22. Henderson-King D, Smith MN. Meanings of education for university students: academic motivation and personal values as predictors. Social Psychology of Education. 2006;9(2):195-221. [DOI:10.1007/s11218-006-0006-4]
23. Greco G, Cataldi S, Fischetti F. Becoming "Phisically Educated" to improve health and wellbeing: the meaning of "Education" and "Physical" in physical education diventar "Fisicament Educati" pre Migliorar La Saluti E Il Benessere: I Significati Di "Educazion". Italian Journal of Health Education. 2019;3(4):18-26.
24. Deci EL, Ryan RM. The general causality orientations scale: Self-determination in personality. Journal of Research in Personality. 1985;19(2):109-34. [DOI:10.1016/0092-6566(85)90023-6]
25. Mehrian E, Jenaabadi H. The role of meanings of education in perceived stress and academic optimism among students. Journal of Educational Psychology. 2019;33:138.
26. Amraei K, Azizi MP, Khoshkhabar A, Azizmazreah H. Difference between the students with visual and auditory impairment in self-handicapping. ERS Spectrum (Educational Research Service). 2017;29(1):1-6.
27. Anderson ML, Wolf Craig KS, Ziedonis DM. Barriers and facilitators to deaf trauma survivors' help-seeking behavior: lessons for behavioral clinical trials research. The Journal of Deaf Studies and Deaf Education. 2017;22(1):118-30. [DOI:10.1093/deafed/enw066] [PMID] []
28. Ghadampoor E, Sarmad Z. The role of motivational beliefs in students' help-seeking behavior and academic achievement. Journal of Psychology. 2003;2(7):112-26. (Persian)
29. Soleimanpour Omran M. The study of the relationships between achievement motivation, learning engagement and Goal achievement with meaning of education in Bojnourd high school's students. Research in Curriculum Planning. 2018;15(56):75-93. (Persian)
30. Hallahan DP, Pullen PC, Kauffman JM, Badar J. Exceptional learners. Oxford: Oxford Research Encyclopedia of Education; 2020. P. 28. [DOI:10.1093/acrefore/9780190264093.013.926]
31. Adigun OT. Depression and individuals with hearing loss: a systematic review. Journal of Psychology and Psychotherapy. 2017;7(5):1-6. [DOI:10.4172/2161-0487.1000323]
32. Mason TC. Does knowledge of dating violence keep deaf college students at gallaudet university out of abusive relationships? Journal of the American Deafness & Rehabilitation Association. 2019;43(2):1-18.
33. Glickman NS, Carey JC. Measuring deaf cultural identities: a preliminary investigation. Rehabilitation Psychology. 1993;38(4):275. [DOI:10.1037/h0080304]
34. Nelson-Le Gall S, Glor-Scheib S. Help seeking in elementary classrooms: an observational study. Contemporary Educational Psychology. 1985;10(1):58-71. [DOI:10.1016/0361-476X(85)90006-2]
35. Newman RS. Social influences on the development of children's adaptive help seeking: the role of parents, teachers, and peers. Developmental Review. 2000;20(3):350-404. [DOI:10.1006/drev.1999.0502]
36. Newman RS, Schwager MT. Students' perceptions of the teacher and classmates in relation to reported help seeking in math class. The Elementary School Journal. 1993;94(1):3-17. [DOI:10.1086/461747]
37. Ames R, Lau S. An attributional analysis of student help-seeking in academic settings. Journal of Educational Psychology. 1982;74(3):414. [DOI:10.1037/0022-0663.74.3.414]
38. Ferguson MA, Henshaw H. Auditory training can improve working memory, attention, and communication in adverse conditions for adults with hearing loss. Frontiers in Psychology. 2015;6:556. [DOI:10.3389/fpsyg.2015.00556]

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.