دوره 20، شماره 4 - ( مجله علمی پژوهان، پاییز 1401 )                   جلد 20 شماره 4 صفحات 249-242 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.LUMS.REC.1399.298


XML English Abstract Print


1- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشکده‌ی پرستاری بروجرد، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران ، almasi.s@lums.ac.ir
2- درمانگر و مدیر مرکز اوتیسم حکمت بروجرد، خرم آباد، ایران
3- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی تعیین‌کننده‌ی سلامت، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران
چکیده:   (1098 مشاهده)
سابقه و هدف: حرکات کلیشه ای، یکی از علائم اصلی در کودکان مبتلا به اوتیسم می‌باشد و می‏تواند باعث اختلال در زندگی روزمره‌ی کودک شود. لذا مطالعه‌ی حاضر با هدف ارزیابی تأثیر برنامه‌ی حرکتی اسپارک (Spark) و موسیقی‌ بر رفتار کلیشه‌ای کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم انجام شد.
مواد و روش‌‌ها: این مطالعه یک پژوهش نیمه تجربی از نوع قبل و بعد بود. نمونه‌ی مورد مطالعه،۲۰ کودک ۵ تا ۱۲ سال دارای اختلال اوتیسم شهر بروجرد در سال ۱۳۹۹ بود که بر اساس معیارهای ورود وارد مطالعه شدند. ابتدا میزان رفتارهای کلیشه ‏ای توسط مقیاس (Gilliam Autism Rating Scale) GARS سنجیده شد. سپس مداخله شامل ۲۴ جلسه برنامه‌ی حرکتی اسپارک (Spark) به همراه موسیقی‌ به مدت ۸ هفته و هر هفته ۳ جلسه‌ی ۴۵ دقیقه‌ای انجام شد. مجدداً ابزار بلافاصله و یک ماه پس از مداخله تکمیل و نتایج به دست آمده با نتایج پیش‌آزمون مقایسه گردید.
یافته‌ها: بنابر آنالیز واریانس با اندازه‏ های تکراری، بین میانگین نمره‌ی رفتار کلیشه‏ ای قبل از مداخله، بلافاصله بعد از مداخله و یک ماه بعد از مداخله، تفاوت معنی‌دار آماری وجود داشت (۰/۰۰۰۱ = P،۱۲/۶ = (۱۹، ۱) F).
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که برنامه‌ی حرکتی اسپارک (Spark) و موسیقی می‌تواند در کاهش رفتارهای کلیشه‏ ای کودکان مبتلا به طیف اوتیسم مؤثر باشد. بنابراین با توجه به ساده، مؤثر و ارزان بودن این فعالیت‏ ها، توصیه می‌شود به عنوان راهکاری برای بهبود زندگی اجتماعی این کودکان توسط مربیان و خانواده استفاده شود.
متن کامل [PDF 575 kb]   (931 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: سایر
دریافت: 1400/8/28 | پذیرش: 1400/10/12 | انتشار: 1401/9/30

فهرست منابع
1. Zager D. Autism spectrum disorders, Identification, education and treatment. 3rd ed. New York, NY: Lawrence Erlbraum Associates Inc Publisher; 2005.
2. Karimzadeh M, Baneshi AR, Dehghan Tezerjani M, Tayyebisough Z. Normalization of pervasive developmental disorder screening test [in Persian]. Archive of Rehabilitation. 2018;19(2):116-25. [DOI:10.32598/rj.19.2.116]
3. Nazari Sharif H, Daneshmandi H, Norasteh AA, Aboutalebi S. Postural profile in children with autism [in Persian]. J Mazandaran Univ Med Sci. 2016;26(143):71-9.
4. Babadi A, Zeynali Z, Kakavandi KH, Nazemzadegan GH. The effect of ball training (Jim Ball) on reducing stereotyped behavior in children with high-functioning autism spectrum disorder. Proceeding of the 1st National Conference on Sports Science Ddevelopments in the Field of Health, Prevention and Championship [in Persian]. 04 Feb 2016. Qazvin, Iran: Imam Khomeini International University, 2016.
5. Srinivasan SM, Park IK, Neelly LB, Bhat AN. A comparison of the effects of rhythm and robotic interventions on repetitive behaviors and affective states of children with Autism Spectrum Disorder (ASD). Res Autism Spectr Disord. 2015;18(1):51-63. [DOI:10.1016/j.rasd.2015.07.004] [PMID] []
6. Kern L, Koegel RL, Dunlap G. The influence of vigorous versus mild exercise on autistic stereotyped behaviors. J Autism Dev Disord. 1984;14(1):57-67. [DOI:10.1007/BF02408555] [PMID]
7. Ferreira JP, Ghiarone T, Júnior CRC, Furtado GE, Carvalho HM, Rodrigues AM, et al. Effects of physical exercise on the stereotyped behavior of children with autism spectrum disorders. Medicina. 2019;55(10):1-18. [DOI:10.3390/medicina55100685] [PMID] []
8. Liu T, Fedak AT, Hamilton M. Effects of physical activity on the stereotypic behaviors of children with autism spectrum disorders. Int J School Health. 2016;3(1):e28674. [DOI:10.17795/intjsh-28674]
9. Mateos-Moreno D, Atencia-Dona L. Effect of combine dance/movement and music therapy on young adults diagnosed with servere autism. Arts Psychother. 2013;40(5):465-72. [DOI:10.1016/j.aip.2013.09.004]
10. Moradi H, Khodashenas E, Sohrabi M, Teymoori S, Shayan-Noshabadi A. The effect of Spark motor program on sensory-motor functions in children with developmental coordination disorder [in Persian]. Feyz. 2015;19(5):393-9.
11. Kosari S, Keyhani F, Hemayat Talab R, Arabameri E. The effect of a selected physical activity program on the development of motor skills in children with attention deficit disorder/ ADHD and children with autism (HFA) [in Persian]. JSMDL. 2012;4(2):45-60.
12. Woodman AC, Breviglia E, Mori Y, Golden R, Maina J, Wisniewski H. The effect of music on exercise intensity among children with autism spectrum disorder: A pilot study. J Clin Med. 2018;7(3):38. [DOI:10.3390/jcm7030038] [PMID] []
13. Nazari M, Movahedi A, Safarihomami Sh. Effect of different combination of music and rhytmic movements on behavioral problems in 8-14 years old boys with mental retardation [in Persian]. JSMDL. 2016;7(3):312-20.
14. Aghdasi L, Pour Etemad H, Fath Abadi G, Sadeghi S, The effectiveness of family-centered telephone intervention of Spark program on motor skills and sevsrity of autism symptoms in children with high-functioning autism spectrum disorder [in Persian]. Razi J Med Sci. 2019;25(11):61-71.
15. Moradi H, Sohrabi M, Taheri H, Khodashenas E, Movahedi A. The effect of a period of motor actirites along with music on balance performance, speed and agility in children with autism disorder [in Persian]. J Shahrekord Univ Med Sci. 2017;20(3):29-30.
16. Fa'al Moghanlou H, Hosseini FS, Michaeli Manie F. The effect of spark exercise program on improving the motor skills of coarse mentally retarded boys [in Persian]. J Ardabil Univ Med Sci. 2013;14(3):274-84.
17. Rezvankhah Golsefidi N, Emami Hashemi SA. Effect of selected spark motor program on anxity of children with asperger [in Persian]. PTJ. 2015;5(2):83-8. [DOI:10.15412/J.PTJ.07050203]
18. Ahmadi SJ, Safari T, Hemmatian M, Khalili Z. The psychometric properties of gilliam autism rating scale (GARS) [in Persian]. Res Cog Behav Sci. 2011;1(1):87-104.
19. Hossein Khanzadeh AA, Imankhah F. The effect of music therapy along with play therapy on social behaviors and stereotyped behaviors of children with autism [in Persian]. PCP. 2017;5(4):251-62. [DOI:10.29252/nirp.jpcp.5.4.251]
20. Ghayour Najafabadi M, Sheikh M, Hemayattalab R, Memari AH. The effect of spark selected exercises on balance and coordination in autistic children: A quasi-experimental study [in Persian]. JSMDL. 2017;9(2):173-80.
21. Abbasi F, Soleimani S, Arjmandnia AA. The effect of Kephart's visual-motor perception skills training on reducing the stereotypic behaviors in children with autism spectrum disorder (single case study) [in Persian]. J Child Ment Health. 2018;5(3):80-92.
22. Sadeghian A, Bigdeli I, Alizade Zarei M. Effectiveness of sensory-motor integration training in improving autism symptoms among children with autism spectrum disorder. MEJDS. 2017;13(7):1-8
23. Zamani Sani H, Hassanpour V, Fathi Rezaei Z, Ghiamirad A. The effectiveness of cognitive-motor exercises on the motor development of children with autism based on Gentile's two-stage model [in Persian]. RSMMB. 2021;11(21):12-28. [DOI:10.52547/JRSM.11.21.109]
24. Sarabzadeh M, Azari BB, Helalizadeh M. The effect of six weeks of Tai Chi Chuan training on the motor skills of children with Autism Spectrum Disorder. J Bodyw Mov Ther. 2019;23(2):284-90. [DOI:10.1016/j.jbmt.2019.01.007] [PMID]

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.