Ethics code: IR.UMSHA.REC.1397.747
Mortazavi S S, Mortazavi Z, Safari M, Rahbar S, Asadi M R. Relationship between Musculoskeletal Disorder and School Bag Characteristics among Mentally Retarded Students. Pajouhan Sci J 2022; 20 (4) :260-267
URL:
http://psj.umsha.ac.ir/article-1-869-fa.html
مرتضوی سعیده سادات، مرتضوی زهرا، صفری ملیحه، رهبر سولماز، اسدی محمدرضا. ارتباط اختلالات اسکلتی-عضلانی و مشخصات کیف مدرسه در دانش آموزان کم توان ذهنی. مجله علمی پژوهان. 1401; 20 (4) :260-267
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-869-fa.html
1- گروه کار درمانی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران
2- گروه گفتار درمانی، دانشکدهی علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
3- گروه آمار زیستی، دانشکدهی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
4- گروه فیزیوتراپی، دانشکدهی علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
5- گروه فیزیوتراپی، دانشکدهی علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، reza.asadi21@yahoo.com
چکیده: (945 مشاهده)
سابقه و هدف: اختلالات اسکلتی- عضلانی از شایعترین مشکلات دانشآموزان است که در صورت عدم پیشگیری و درمان منجر به اختلالات فیزیکی، روانی و اجتماعی میگردد. هدف از این مطالعه، ارتباط اختلالات اسکلتی- عضلانی و مشخصات کیف مدرسه در دانشآموزان کم توان ذهنی بود.
مواد و روشها: این مطالعهی مقطعی، با مشارکت ۳۳ دانشآموز کم توان ذهنی شهر همدان در سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ انجام شد. جهت جمعآوری دادهها، از پرسشنامههای جمعیتشناختی و اختلالات اسکلتی- عضلانی Nordic استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آزمونهای Independent t-testو Chi-square استفاده گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد، شیوع اختلالات اسکلتی- عضلانی در دانشآموزان کم توان ذهنی، ۵۴ درصد است و شایعترین محل درد، در ۳۶ درصد آنها درد شانه میباشد. ارتباط وزن کیف با جنسیت دانشآموزان کم توان ذهنی (۰/۰۰۶ = P) و تحصیلات مادران (۰/۰۱ = P) معنیدار بود. بین نوع کیف با درد اسکلتی- عضلانی ارتباط معنیداری مشاهده نشد (۰/۴۸ = P).
نتیجهگیری: بر اساس نتایج این مطالعه، تدوین برنامههای منظم درمانی و همکاری نزدیک متخصصین توانبخشی با معلمین و خانوادههای این دانشآموزان ضروری است تا تشخیص و درمان به موقع انجام شود. همچنین نیاز به آموزشهای لازم در زمینهی ارگونومی به منظور سلامت دانشآموزان کم توان ذهنی باید مورد توجه قرار گیرد.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
توانبخشی دریافت: 1400/10/8 | پذیرش: 1400/12/3 | انتشار: 1401/9/30