دوره 21، شماره 1 - ( مجله علمی پژوهان، زمستان 1401 )                   جلد 21 شماره 1 صفحات 39-32 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 99/d/20/24418
Ethics code: IR.UMA.REC.1400.068


XML English Abstract Print


1- گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران ، abbas.asghari04@gmail.com
2- گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده:   (1039 مشاهده)
سابقه و هدف: اختلال بی‌نظمی خلق اخلالگر (Disruptive mood dysregulation disorder) DMDD، یک تشخیص جدید همراه با چالش‌های متعدد درمانی است. بارزترین ویژگی این اختلال شامل اختلالات رفتاری و خلقی می‌باشد. مطالعات درمانی بسیار کمی در مورد DMDD وجود دارد. هدف از پژوهش حاضر، اثربخشی رفتار درمانی دیالکتیک بر تنظیم هیجان و تحریک‌پذیری دانش‌آموزان دارای اختلال بی‌نظمی خلق اخلالگر بود.
مواد و روش‌‌ها: پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه شاهد بود. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل کلیه‌ی دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه‌ی اول استان آذربایجان شرقی مراجعه‌کننده به هسته‌های مشاوره‌ی ادارات آموزش و پروش در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بود. نمونه‌ی پژوهش شامل ۳۰ دانش‌آموز دارای اختلال بی‌نظمی خلق اخلالگر بود که از طریق ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ ﻏﯿﺮﺗﺼﺎدﻓﯽ انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از شاخص واکنش‌پذیری عاطفی، پرسش‌نامه‌ی تنظیم هیجان و مصاحبه‌ی تشخیصی استفاده شد. اطلاعات جمع‌آوری شده از طریق آزمون آماری تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد، رفتار درمانی دیالکتیک در کاهش تحریک‌پذیری و تنظیم هیجان دانش‌آموزان دارای اختلال بی‌نظمی خلق اخلالگر به طور معنی‌داری مؤثر بوده است (۰/۰۰۱ P <). همچنین نتایج حاکی از ادامه‌دار بودن اثر آموزشی در دوره‌ی پیگیری بود (۰/۰۵ P >).
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج پژوهش، رفتار درمانی دیالکتیک می‌تواند باعث افزایش شناخت مبتلایان به اختلال بی‌نظمی خلق اخلالگر از مشکلات خود شده و درک صحیح‌تری در برخورد با مشکلات به ویژه در حوزه‌ی بین‌فردی کسب کنند. بنابراین در حوزه‌ی درمان اختلال بی‌نظمی خلق اخلالگر، رفتار درمانی دیالکتیک می‌تواند به عنوان بخشی از برنامه‌ی درمان اجرا شود.
متن کامل [PDF 991 kb]   (599 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی و روانپزشکی
دریافت: 1401/5/1 | پذیرش: 1401/7/24 | انتشار: 1401/12/29

فهرست منابع
1. Findling RL, Zhou X, George P, Chappell PB. Diagnostic trends and prescription patterns in disruptive mood dysregulation disorder and bipolar disorder. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2022,61(3):434-45. [DOI:10.1016/j.jaac.2021.05.016] [PMID]
2. American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders. 5th ed. Washington, DC: American Psychiatric Association; 2013. [DOI:10.1176/appi.books.9780890425596]
3. Chase D, Harvey PD, Pogge DL. Disruptive mood dysregulation disorder (DMDD) in psychiatric inpatient child admissions: Prevalence among consecutive admissions and in children receiving NOS diagnoses. Neurol Psychiatry Brain Res. 2020;38:102-6. [DOI:10.1016/j.npbr.2020.11.001]
4. Lin YJ, Tseng WL, Gau SS. Psychiatric comorbidity and social adjustment difficulties in children with disruptive mood dysregulation disorder: A national epidemiological study. J Affect Disord. 2021;281:485-92. [DOI:10.1016/j.jad.2020.12.039] [PMID] []
5. Laporte PP, Matijasevich A, Munhoz TN, Santos IS, Barros AJ, Pine DS, et al. Disruptive Mood Dysregulation Disorder: symptomatic and syndromic thresholds and diagnostic operationalization. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2021;60(2):286-95. [DOI:10.1016/j.jaac.2019.12.008] [PMID] []
6. Leibenluft E. Severe mood dysregulation, irritability, and the diagnostic boundaries of bipolar disorder in youths. Am J Psychiatry. 2011;168(2):129-42. [DOI:10.1176/appi.ajp.2010.10050766] [PMID] []
7. Woltering S, Lishak V, Hodgson N, Granic I, Zelazo PD. Executive function in children with externalizing and comorbid internalizing behavior problems. J Child Psychol Psychiatry. 2016;57(1):30-8. [DOI:10.1111/jcpp.12428] [PMID]
8. Leibenluft E. Irritability in children: what we know and what we need to learn. World Psychiatry. 2017;16(1):100-1. [DOI:10.1002/wps.20397] [PMID] []
9. Mehlum L, Tørmoen AJ, Ramberg M, Haga E, Diep LM, Laberg S, et al. Dialectical behavior therapy for adolescents with repeated suicidal and self-harming behavior: a randomized trial. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2014;53(10):1082-91. [DOI:10.1016/j.jaac.2014.07.003] [PMID]
10. Benarous X, Consoli A, Guilé JM, de La Rivière SG, Cohen D, Olliac B. Evidence-based treatments for youths with severely dysregulated mood: a qualitative systematic review of trials for SMD and DMDD. Eur Child Adolesc Psychiatry. 2017;26(1):5-23. [DOI:10.1007/s00787-016-0907-5] [PMID]
11. Perepletchikova F, Nathanson D, Axelrod SR, Merrill C, Walker A, Grossman M, et al. Randomized clinical trial of dialectical behavior therapy for preadolescent children with disruptive mood dysregulation disorder: Feasibility and outcomes. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2017;56(10):832-40. [DOI:10.1016/j.jaac.2017.07.789] [PMID]
12. Knopf A. DBT found effective for children with DMDD. CABL. 2017;33(11):3-4. [DOI:10.1002/cbl.30253]
13. Cohen J. Statistical power analysis for the behavioral sciences. Hillsdale, NJ: Lawrence Earlbaum Associates; 1988.
14. Imam Gholipour S, Zamani S, Jahangiri AH, Imani S, Zamani N. The effectiveness of impulse control and dialectical behavior therapy training on impulsivity, Lack of motor and cognitive planning in adolescent girls with disruptive mood dysregulation disorder [in Persian]. Thought & Behav Clin Psychol. 2015;10(35):7-16.
15. Stringaris A, Goodman R, Ferdinando S, Razdan V, Muhrer E, Leibenluft E, et al. The Affective Reactivity Index: a concise irritability scale for clinical and research settings. J Child Psychol Psychiatry. 2012;53(11):1109-17. [DOI:10.1111/j.1469-7610.2012.02561.x] [PMID] []
16. Ghahari S. Dialectical behaviour theapy [in Persian]. Tehran, Iran: Danzhe; 2018.
17. Sheybani H, Mikaeili N, Narimani M. The effectiveness of cognitive-behavioral therapy and emotion regulation training on irritability, depression, anxiety, and emotion regulation in adolescents with disruptive mood dysregulation disorder [in Persian]. J Clin Psychol. 2020;12(2):41-50.
18. Gross JJ, John OP. Individual differences in two emotion regulation processes: implications for affect, relationships, and well-being. J Pers Soc Psychol. 2003;85(2):348-62. [DOI:10.1037/0022-3514.85.2.348] [PMID]
19. Soleimani E, Habibi Y. The relationship between emotion regulation and resiliency with psychological well-being in students [in Persian]. JSP. 2015;3(4):51-72.
20. Ward-Ciesielski EF, Limowski AR, Krychiw JK. History and overview of dialectical behavior therapy. In: Bedics J, editor. The hand book of dialectical behavior therapy. Amsterdam, Netherlands: Elsevier Science; 2020. [DOI:10.1016/B978-0-12-816384-9.00001-4]
21. Derella OJ, Johnston OG, Loeber R, Burke JD. CBT-enhanced emotion regulation as a mechanism of improvement for childhood irritability. J Clin Child Adolesc Psychol. 2019;48(Suppl 1):S146-54. [DOI:10.1080/15374416.2016.1270832] [PMID] []
22. Gatzke-Kopp LM, Greenberg M, Bierman K. Children's parasympathetic reactivity to specific emotions moderates response to intervention for early-onset aggression. J Clin Child Adolesc Psychol. 2015;44(2):291-304. [DOI:10.1080/15374416.2013.862801] [PMID]
23. Deveney CM, Connolly ME, Haring CT, Bones BL, Reynolds RC, Kim P, et al. Neural mechanisms of frustration in chronically irritable children. Am J Psychiatry. 2013;170(10):1186-94. [DOI:10.1176/appi.ajp.2013.12070917] [PMID] []
24. Zalewski M, Lewis JK, Martin CG. Identifying novel applications of dialectical behavior therapy: considering emotion regulation and parenting. Curr Opin Psychol. 2018;21:122-6. [DOI:10.1016/j.copsyc.2018.02.013] [PMID]
25. Rathus J, Campbell B, Miller A, Smith H. Treatment acceptability study of walking the middle path, a new DBT skills module for adolescents and their families. Am J Psychother. 2015;69(2):163-78. [DOI:10.1176/appi.psychotherapy.2015.69.2.163] [PMID]

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.