TY - JOUR T1 - Correlation of Mental Health and Emotional Intelligence in Academic Achievement of Operating Room Students of University of Medical Sciences TT - همبستگی سلامت روان و هوش هیجانی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی JF - umsha-psj JO - umsha-psj VL - 18 IS - 4 UR - http://psj.umsha.ac.ir/article-1-574-fa.html Y1 - 2020 SP - 39 EP - 45 KW - Mental Health KW - Emotional Intelligence KW - Academic Success KW - Operating Room N2 - سابقه و هدف: سلامت روان توانایی مقاومت در برابر مشکلات است و هوش هیجانی توانایی درک و کنترل هیجانات بوده و به زندگی نظم و ثبات می بخشد. این مطالعه با هدف تعیین همبستگی سلامت روان و هوش هیجانی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان انجام شد. مواد و روش‌‌ها: این پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی بود که بر روی 94 دانشجوی اتاق عمل دانشکده پیراپزشکی همدان در سال 1398انجام شد. نمونه گیری بصورت سرشماری انجام شد. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش شامل پرسشنامه هوش هیجانی ایمنی و همکاران 2018، پرسشنامه سلامت روان گلدبرگ و پرسشنامه استاندارد پیشرفت تحصیلی بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 16 تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: تحلیل داده ها نشان داد که بین هوش هیجانی و سلامت روان دانشجویان اتاق عمل ترم های چهار (0/858r=) و شش (0/932r=) و هشت (0/846r=) رابطه­ ی خطی مستقیم، مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی (میانگین معدل) دانشجویان اتاق عمل ترم های چهار (0/867r=) و شش (0/818r=) و هشت (0/766r=) رابطه­ ی خطی مستقیم، مثبت و معناداری وجود دارد. ضمنا بین سلامت روان و پیشرفت تحصیلی (میانگین معدل) دانشجویان اتاق عمل ترم های چهار (0/837r=) و شش (0/814r=) و هشت (0/798r=) رابطه­ ی خطی مستقیم، مثبت و معناداری وجود دارد. نتیجه‌گیری: یافته های این مطالعه نشان داد هر چه هوش هیجانی و سلامت روان دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی بیشتر باشد سبب پیشرفت تحصیلی دانشجویان می گردد. M3 10.52547/psj.18.4.39 ER -