RT - Journal Article T1 - The Role of Emotional Beliefs, Worry Behaviors, and Social Support in Cognitive, Physical and Behavioral Anxiety Syndrome JF - umsha-psj YR - 2019 JO - umsha-psj VO - 17 IS - 2 UR - http://psj.umsha.ac.ir/article-1-448-fa.html SP - 7 EP - 14 K1 - Anxiety K1 - Emotions K1 - Social Support AB - سابقه و هدف: اضطراب تاثیر قابل توجهی بر روی کارکردهای تحصیلی، اجتماعی، همچنین کیفیت زندگی دارد. هدف پژوهش حاضر تعیین نقش باورهای هیجانی، رفتارهای نگرانی و حمایت اجتماعی با ابعاد شناختی، بدنی و رفتاری اضطراب بود. مواد و روش‌‌ها: از جامعه دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا در سال 1396 تعداد 312 نفر دانشجو بر اساس نمونه ­گیری خوشه ­ای چندمرحله ­ای انتخاب شدند. سپس به منظور بررسی اهداف و فرضیه­ های پژوهش، مقیاس­ه ای سنجش­گر ابعاد باورهای هیجانی، رفتارهای نگرانی، حمایت اجتماعی، ابعاد اضطراب بین شرکت کنندگان پژوهش توزیع شد تا پاسخ دهند. داده­ های گرد­آوری شده به منظور بررسی اهداف پژوهش، با استفاده از شاخص­ های توصیفی، همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه هم‌زمان مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج بیانگر این بود که روابط معنادار بین متغیر رفتارهای نگرانی، باورهای هیجانی و حمایت اجتماعی با ابعاد اضطراب وجود دارد. به طوری که رفتارهای نگرانی رابطه مثبت معناداری با ابعاد رفتاری شناختی و بدنی اضطراب نشان داد (P<0/05)؛ همچنین باورهای هیجانی همبستگی مثبت معنادار با بعد رفتاری و بدنی (P<0/05) نشان داد. همبستگی منفی معناداری بین حمایت اجتماعی با بعد رفتاری اضطراب به دست آمد (P<0/01). نتیجه‌گیری: تفاوت­ های فردی در ابعاد هیجانی، نگرانی و نیز حمایت اجتماعی نقش مهمی در نشانه­ شناسی اضطراب دارد. LA eng UL http://psj.umsha.ac.ir/article-1-448-fa.html M3 10.21859/psj.17.2.7 ER -