AU - Rashidi, Azam AU - Faramarzi, Salar AU - Rahmani Malekabad, Mehdi TI - Comparison of the Academic Help-Seeking and Meanings of Education in Deaf, Blind and Normal Students PT - JOURNAL ARTICLE TA - umsha-psj JN - umsha-psj VO - 19 VI - 4 IP - 4 4099 - http://psj.umsha.ac.ir/article-1-792-fa.html 4100 - http://psj.umsha.ac.ir/article-1-792-fa.pdf SO - umsha-psj 4 AB  - سابقه و هدف: مطالعه حاضر با هدف مقایسه کمک‌طلبی تحصیلی و معنای ‌تحصیلی در دانش‌آموزان ناشنوا، نابینا و عادی انجام شد. مواد و روش‌‌ها: روش پژوهش علّی-مقایسه‌ای بود. جامعه ‌آماری شامل تمام دانش‌آموزان نابینا، ناشنوا و عادی دبیرستانی شهر اصفهان در سال تحصیلی 99-1398 بودند که با توجه به محدودیت تعداد افراد ناشنوا و نابینا و بر اساس ملاک‌های ورودی با استفاده از روش‌ نمونه‌گیری در دسترس 36 نفر انتخاب شدند و در دو گروه (18 نفره) قرار گرفتند. سپس 18 دانش‌آموز عادی نیز انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسش‌نامه کمک‌طلبی تحصیلی ریان و پنتریچ (1997) و مقیاس معنای ‌تحصیلی کینگ و اسمیت (2006) بود. داده‌ها با روش تحلیل واریانس، آزمون ‌تعقیبی توکی و نرم‌افزار SPSS نسخه 24 تحلیل شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد در بعد اجتناب از کمک‌طلبی، تفاوت معناداری بین دانش‌آموزان ناشنوا (19/7)، نابینا (15/52) و عادی (16/58) وجود دارد. همچنین در مؤلفه معنای ‌تحصیلی بین دانش‌آموزان ناشنوا (309/11)، نابینا (201/7) و عادی (298/76) در ابعاد حرفه، استقلال، آینده، یادگیری، خود، گام‌بعدی، اجتماعی و دنیای ‌پیرامون تفاوت معناداری وجود دارد (0/05<P)؛ اما در مؤلفه پذیرش و رهایی از مسئولیت، تفاوت معناداری بین گروه‌ها یافت نشد (0/05<P). نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد دانش‌آموزان ناشنوا در مؤلفه کمک‌طلبی به‌صورت اجتنابی عمل می‌کنند و هنگام مواجهه با مشکلات تحصیلی، راهبردهای شناختی و فراشناختی کمک‌طلبی را کمتر به ‌کار می‌گیرند، اما دانش‌آموزان نابینا در معنای تحصیلی با مشکل مواجه هستند. لذا بر اساس نتایج پیشنهاد می‌شود به‌منظور ارتقای فرایندهای ‌شناختی و فراشناختی دانش‌آموزان ناشنوا و نابینا در آموزش، موضوع راهبردهای کمک‌طلبی ‌تحصیلی و بهبود باورهای مرتبط با معنای ‌تحصیل در ابعاد حرفه، استقلال، امیدواری ‌به آینده، یادگیری و تعاملات اجتماعی مورد توجه قرارگیرد. CP - IRAN IN - LG - eng PB - umsha-psj PG - 43 PT - Research Article YR - 2021