@ARTICLE{Khorsandi, author = {Barzegar Mahmudi, Tahereh and Khorsandi, Mahboobeh and Shamsi, Mohsen and Ranjbaran, Mehdi and }, title = {Knowledge, Beliefs and Performance of health volunteers in Malayer city about Hepatitis B: An application of health belief model}, volume = {14}, number = {2}, abstract ={مقدمه: عفونت ویروسی هپاتیت B یک مشکل عمده بهداشتی در سراسر جهان است. با توجه به اینکه انتخاب یک مدل آموزشی منجر به شروع برنامه و ادامه آن در مسیری صحیح می گردد، مطالعه حاضر با هدف تعیین آگاهی، اعتقادات و عملکرد رابطین بهداشتی شهر ملایر در خصوص هپاتیت B بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی انجام گرفت. روش کار: در این پژوهش مقطعی_تحلیلی 272 نفر از رابطینِ بهداشتی شهر ملایر در سال 1393 به صورت سرشماری، مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات بوسیله پرسشنامه محقق ساخته که پایایی و روایی آن سنجیده شده بود، به روش خود گزارش دهی جمع آوری شد. این پرسشنامه شامل مشخصات دموگرافیک رابطین بهداشتی، آگاهی، عملکرد و ابعاد مدل اعتقاد بهداشتی بوده است. داده ها بوسیله نرم افزار SPSS 20 و با استفاده از آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی به روش گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: در بین سازه ها منافع درک شده بیشترین (26/86) و موانع درک شده کمترین ) (95/43) نمره را داشتند. در تحلیل رگرسیونی به منظور پیشگویی رفتار، متغیرهای خودکارآمدی، آگاهی و راهنمای عمل خارجی به عنوان پیشگویی کننده رفتار تعیین شدند، که این متغیرها در مجموع 31 درصد از تغییرات رفتار را پیشگویی نمودند (001/P<0). نتیجه گیری: بر اساس نتایج مطالعه در طراحی مداخلات آموزشی باید بر سازه های خودکارآمدی، آگاهی و راهنمای عمل خارجی به عنوان مهمترین پیش بینی کننده های رفتار رابطین بهداشتی تأکید شود. }, URL = {http://psj.umsha.ac.ir/article-1-184-fa.html}, eprint = {http://psj.umsha.ac.ir/article-1-184-fa.pdf}, journal = {Pajouhan Scientific Journal}, doi = {}, year = {2016} }