TY - JOUR T1 - Comparison of Phonological Awareness between children with cochlear implants and children with hearing aids TT - مقایسه مهارت های آگاهی واجشناختی کودکان کم شنوای کاشت حلزون شده و دارای سمعک JF - umsha-psj JO - umsha-psj VL - 11 IS - 2 UR - http://psj.umsha.ac.ir/article-1-73-fa.html Y1 - 2013 SP - 35 EP - 38 KW - Phonological awareness KW - Hearing loss KW - Cochlear implant KW - Hearing aid N2 - مقدمه و هدف: مهارت های واجشناختی پیشرفته جهت کسب مهارتهای خواندن اهمیت ویژه ای دارند. کودکان کم شنوا به دلیل کمبود دروندادهای شنیداری، ممکن است در مهارت های واجشناختی و در نتیجه مهارت های خواندن مشکلاتی داشته باشند. استفاده از سمعک و کاشت حلزون کمک زیادی به جمع آوری اطلاعات شنیداری در افراد کم شنوا می کنند. هدف از انجام این مطالعه مقایسه مهارت های واجشناختی کودکان کم شنوای کاشت حلزون شده و دارای سمعک می باشد. مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی ـ تحلیلی بوده و بر روی 12 کودک کم شنوای کاشت حلزون شده و 12 کودک کم شنوای دارای سمعک، در مقطع پایه دوم دبستان شهر تهران انجام گرفت. عملکرد واجشناختی این کودکان توسط خرده آزمون های واجشناختی، آزمون خواندن نما ارزیابی و جهت تجزیه و تحلیل داده هااز SPSS-16 استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین امتیاز گروه کاشت شده در تکلیف تشخیص قافیه نسبت به گروه کم شنوای سمعکی بیشتر و این تفاوت معنی دار بود (0/034=P) ولی بین میانگین امتیاز هر دو گروه در تکالیف حذف آوا و خواندن ناکلمات تفاوت معنی داری دیده نشد (به ترتیب 0/919=P= 0/670 ،P) بحث و نتیجه گیری: کاشت حلزون با در دسترس قراردادن درونداد شنیداری می تواند کسب مهارت های واجشناختی در کودکان کم شنوا را تسهیل کند، ولی از آن جا که دروندادهای زبانی دیگر از جمله درونداد بینایی و لمسی به رشد این مهارت ها کمک می کند، کودکان دارای سمعک نیز می توانند این مهارت ها را کسب نمایند. M3 ER -