%0 Journal Article %A Julaieha, Sakineh %A Zare, Hossein %A Mousavi, Sara %T Evaluation of Psychometric Properties of the Meta- Parenting Questionnaire %J Pajouhan Scientific Journal %V 16 %N 1 %U http://psj.umsha.ac.ir/article-1-298-fa.html %R 10.29252/psj.16.1.42 %D 2017 %K Evaluation, Psychometric Properties, Meta- Parenting, Questionnaire, %X سابقه و هدف: هدف این پژوهش معرفی ساختار پرسشنامه­ فرا والدگری و همچنین فراهم آوردن قابلیت اطمینان اولیه ابزار جدید طراحی شده برای اندازه­ گیری سازه و ارائه نتایج حاصل از تحقیقات تجربی اولیه بود. مواد و روش­ ها: روش تحقیق حاضر توصیفی از نوع پیمایشی بود و نوع پژوهش از نظر هدف در زمره پژوهش ­های توسعه­ ای محسوب می ­شود. جامعه آماری پژوهش تمام مادران منطقه 15 تهران است که تعداد 200 نفر به روش نمونه­ گیری هدفمند درسال 1395-1394 انتخاب شدند. پرسشنامه ﻧﻬﺎﻳﻲ در ۱۷۰ نفر از مادران بین سنین ۲۰ تا ۵۵ سال مورد استفاده قرار گرفت. جهت سنجش پایایی از آلفای کرونباخ و گاتمن و برای روایی از ضریب همبستگی ساده­ پیرسون بین دو فرم کوتاه و بلند پرسشنامه­ فراوالدگری استفاده شد. همچنین برای نرم­سازی نمرات به نمر­ه Z و سپس به نمره­ T تبدیل شدند. در نهایت داده­ﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﺮم اﻓﺰار SPSS نسخه 23 ﻣﻮرد ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓت. یافته­ ها: نتایج تحلیل عوامل وجود 4 عامل در گویه­ ها را تأیید نمود که 63/38% از واریانس کل مقیاس را تبیین نمود. آزمون KMOبرابر با 0/88 و در سطح مطلوب بود و آزمون کرویت بارتلت از نظر آماری معنی­ دار بود. تحلیل عامل تأییدی، نتایج حاصل از تحلیل عامل اکتشافی را تأیید کرد و مدل بدست آمده با داده­ های پژوهش برازش داشت. ﻧﺘﻴﺠﻪ­ﮔﻴﺮی: به نظر می­ رسد از جنبه های مهم این پرسشنامه توسعه مهارت­ه ای فرزند پروری سازنده و مناسب است که برای پرورش رشد کودک بسیار مهم است. %> http://psj.umsha.ac.ir/article-1-298-fa.pdf %P 42-48 %& 42 %! Psychometric of the Meta- Parenting Questionnaire %9 Research Article %L A-10-283-1 %+ PhD student, Department of Psychology, Faculty of Humanities, University of Payame Noor, Tehran, Iran. %G eng %@ 1029-7863 %[ 2017