@ARTICLE{Hamidzadeh Arbabi, author = {Hamidzadeh Arbabi, Youssef and Mardi, Afrooz and Gaffarimogadam, Mozghan and Hosseinzadeh, Mahsa and Rahimi, Fatemeh and }, title = {Knowledge and Attitude of Medical Students about the Advantages and Disadvantages of Different Types of Childbirth}, volume = {20}, number = {2}, abstract ={سابقه و هدف: کادر بهداشت و درمان، جزء تأثیر‌گذار‌ترین افراد در تعیین نوع زایمان در مادران می‌باشند. دانشجویان دختر علوم پزشکی به عنوان کارکنان بهداشتی آینده و مادران فردای جامعه محسوب می‌شوند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تعیین میزان آگاهی و نگرش دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی اردبیل نسبت به مزایا و معایب انواع زایمان انجام شد. مواد و روش‌‌ها: در این مطالعه‌ی مقطعی، تعداد ۱۸۸ نفر از دانشجویان دختر ساکن در خوابگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به عنوان نمونه از تمام رشته‌ها و ورودی‌ها به صورت تصادفی طبقاتی و سهمی وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسش‌نامه‌ی محقق ساخته مشتمل بر اطلاعات دموگرافیک و سؤالات آگاهی و نگرش در مورد فواید و عوارض زایمان به روش طبیعی و سزارین بود. داده‌ها با مراجعه به خوابگاه‌های دخترانه دانشگاه جمع‌‌آوری و با استفاده از آزمون‌های آمار توصیفی تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که میانگین سنی دانشجویان، ۲/۰۷ ± ۲۱/۹۷ بود. ۱۷۰ نفر (۹۰/۴ درصد) مجرد و ۱۸ نفر (۹/۶ درصد) متأهل بودند. میانگین آگاهی و نگرش دانشجویان نسبت به نوع زایمان به ترتیب ۴/۰۳ ± ۲۷/۲۶ و ۶/۹۴ ± ۳۳/۷ بود. ارتباط بین آگاهی و نگرش از نظر آماری معنی‌دار بود (۰/۰۵ > P). همبستگی بین آگاهی و نگرش و متغیرهای دموگرافیکی (سن، وضعیت تأهل، رشته و محل سکونت)، معنی‌دار نبود (۰/۰۵ < P). نتیجه‌گیری: نتیجه‌ی این مطالعه نشان داد که حدود ۲۰ درصد از دانشجویان، راجع به فواید و عوارض زایمان طبیعی و سزارین از آگاهی کافی و نگرش مناسبی برخوردار بودند. با افزایش دسترسی به منابع سلامت جنسی، پایین بودن سطح آگاهی و نگرش دانشجویان، قابل قبول به نظر نمی‌رسد، لذا بایستی تدابیر لازم از جمله گنجاندن مزایا و معایب زایمان به روش طبیعی و سزارین در سرفصل دروس دانشجویان علوم پزشکی، آموزش از طریق رسانه‌های همگانی و فضای مجازی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی و فرهنگی برای افزایش سطح آگاهی و نگرش دانشجویان به عمل آید. }, URL = {http://psj.umsha.ac.ir/article-1-609-fa.html}, eprint = {http://psj.umsha.ac.ir/article-1-609-fa.pdf}, journal = {Pajouhan Scientific Journal}, doi = {10.61186/psj.20.2.103}, year = {2022} }