RT - Journal Article T1 - Relationship of Anthropometric Features with Balance and Fundamental Skills in 3-6 Years Old Girls and Boys in Tehran JF - umsha-psj YR - 2021 JO - umsha-psj VO - 19 IS - 3 UR - http://psj.umsha.ac.ir/article-1-727-fa.html SP - 19 EP - 26 K1 - Anthropometric Features K1 - Fundamental Skills K1 - 3-6 Years Old Children AB - سابقه و هدف: دوران کودکی مهم‌ترین دوره رشد حرکتی به حساب می‌آید. رشد حرکتی بر عملکرد حرکتی و توانایی‌های فردی اثر می‌گذارد. هدف از این پژوهش بررسی ارتباط بین ویژگی‌های آنتروپومتریکی با تعادل و مهارت‌های بنیادی در دختران و پسران 3 تا 6 ساله شهر تهران است. مواد و روش‌‌ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی و میدانی است. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد. در این پژوهش 774 کودک (3 تا 6 ساله) در دو گروه پسر با میانگین وزنی (4.23 ± 18.90 کیلوگرم) و دختر با میانگین وزنی(3.94 ± 18.03 کیلوگرم) از مهدکودک‌های شهر تهران به‌صورت تصادفی‌ ـ خوشه‌ای انتخاب شدند که این حجم نمونه بیش از تعداد نمونه بر اساس جدول مورگان است. شاخص‌های آنتروپومتریکی (قد، طول دست، طول پا و طول قد نشسته) و مهارت‌های بنیادی (پرش، گرفتن توپ و پرتاب توپ) و تعادل در این پژوهش اندازه‌گیری شد. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی اسپیرمن برای بررسی ارتباط بین ویژگی‌های آنتروپومتریکی با مهارت‌های بنیادی و آزمون یومن‌ویتنی برای بررسی اختلاف مهارت‌های بنیادی بین پسران و دختران استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد بین عوامل آنتروپومتریکی با مهارت‌های بنیادی و تعادل در دو گروه دختر و پسر رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد، اما بین تعادل با طول پا (0.21-r = ، 0.02P = ) و طول قد نشسته (0.22- r =، 0.02 P =) در دختران 5 ساله رابطه منفی و معنی‌داری وجود دارد. نتیجه‌گیری: محدودیت‌های حرکتی در دوران پیش‌دبستانی باعث شده است تعادل و برخی از مهارت‌های بنیادی هماهنگ با رشد جسمانی افزایش نیابد. پیشنهاد می‌شود والدین و مهدکودک‌ها با ایجاد فرصت‌های حرکتی متنوع برای رشد حرکتی کودکان تلاش کنند. LA eng UL http://psj.umsha.ac.ir/article-1-727-fa.html M3 10.61186/psj.19.3.19 ER -