TY - JOUR JF - umsha-psj JO - Pajouhan Sci J VL - 13 IS - 4 PY - 2015 Y1 - 2015/9/01 TI - Depression among medical students of Hamadan University of Medical Sciences in 2014: The Role of demographic variables TT - افسردگی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 1393 : بررسی نقش متغیرهای جمعیت شناختی N2 - مقدمه: افسردگی از جمله شایع ترین اختلالات روانی است که اغلب شروع علایم این بیماری در دوران نوجوانی و اوایل جوانی است. دانشجویان نیز در این محدوده سنی قرار دارند. از آنجا که بروز افسردگی در سنین جوانی با افت شدید عملکرد اجتماعی و شغلی و نیز عملکرد تحصیلی همراه است، لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان افسردگی و متغیرهای جمعیت شناختی مؤثر بر آن در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 1393 انجام گرفت. روش کار: مطالعه حاضر توصیفی_تحلیلی از نوع مقطعی بود. که بر روی 222 دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان که به روش نمونه گیری در دسترس در سال 1393 انتخاب شده بودند انجام گرفت. از پرسشنامه های اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامۀ افسردگی بک ویرایش دوم جهت جمع آوری داده ها استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های مقایسه میانگین دو گروه مستقل ( T-Test ) و تحلیل واریانس یک راهه (ANOVA ) و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 انجام گرفت. یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد 101 نفر ( 45 %) از دانشجویان طبیعی و 121 نفر (55 %) درجاتی از افسردگی را نشان می دهند که 55 نفر ( 24 %) افسردگی خفیف، 56 نفر ( 2/ 25 %) افسردگی متوسط، 7 نفر ( 2/ 3%) دارای افسردگی شدید و 3 نفر ( 4/ 1%) افسردگی خیلی شدید داشتند. ارتباط معناداری بین جنسیت، وضعیت تاهل، بومی و غیر بومی بودن، وضعیت سکونت و افسردگی وجود نداشت. همچنین نتایج تحلیل واریانس نشان داد بین مقطع تحصیلی و افسردگی ارتباط معناداری وجود ندارد (P=0.268). نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان می دهد که حداقل نیمی از دانشجویان مورد مطالعه دارای درجاتی از افسردگی بودند. بنابراین پیشنهاد می گردد برنامه هایی جهت ارتقاء سلامت روان و توانمندسازی دانشجویان به منظور کاهش بروز مشکلات روان شناختی از جمله افسردگی پیش بینی گردد. SP - 1 EP - 8 AD - KW - Depression KW - Students medical KW - Demographic variables KW - Hamadan University of Medical Sciences UR - http://psj.umsha.ac.ir/article-1-310-fa.html ER -