RT - Journal Article T1 - Comparison of the Effect of Case Scenario Teaching Methods and Concept Map on Learning Cardiopulmonary Resuscitation Skills of Children in Nursing Students JF - umsha-psj YR - 2022 JO - umsha-psj VO - 20 IS - 4 UR - http://psj.umsha.ac.ir/article-1-831-fa.html SP - 234 EP - 241 K1 - Nursing student K1 - Case scenario K1 - Concept map AB - سابقه و هدف: پرستاران باید به اندازه‌ی کافی در زمینه‌ی انجام عملیات احیای قلبی- ریوی در بیماران بستری مهارت داشته باشند. هدف مطالعه‌ی حاضر، مقایسه‌ی تأثیر روش‌های آموزشی سناریوی موردی و نقشه مفهومی بر یادگیری مهارت‌های احیای قلبی- ریوی دانشجویان پرستاری بود. مواد و روش‌‌ها: در این مطالعه‌ی نیمه تجربی دو گروهی قبل و بعد، ۱۰۳ دانشجوی پرستاری به روش تصادفی ساده در دو گروه سناریو موردی (ورودی مهرماه، ۵۳ دانشجو) و نقشه‌ی مفهومی (ورودی بهمن، ۵۰ دانشجو) بررسی شدند. ابزار گردآوری داده‌ها چک‌لیست مهارت‌های احیای قلبی- ریوی بود که قبل و بعد از مداخله تکمیل شد. آموزش برای هر گروه طی ۳ روز و هر روز ۴ ساعت برگزار شد. اطلاعات جمع‌آوری شده با آزمون‌های Independent t-test، Paired t-test و Chi-square مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: میانگین نمره‌ی یادگیری قبل از مداخله در گروه سناریو ۱۹/۵۷ و در گروه نقشه‌ی مفهومی ۱۸/۸۰ بود (۰/۲۵۸ = P). بعد از مداخله، میانگین در گروه سناریو ۳۳/۵۵ و گروه نقشه‌ی مفهومی ۳۹/۴۶ بود (۰/۰۰۰۱ = P). نمره‌ی یادگیری گروه نقشه‌ی مفهومی بعد از مداخله نسبت به قبل به طور میانگین ۲۰/۶۶ نمره افزایش داشت و در گروه سناریو موردی به طور میانگین ۱۳/۹۸ نمره افزایش داشت که تفاوت دو گروه از نظر آماری معنی‌دار بود (۰/۰۰۰۱ = P). نتیجه‌گیری: هر دو روش آموزشی در افزایش میزان یادگیری دانشجویان مؤثر می‌باشند، هرچند آموزش به روش نقشه‌ی مفهومی نسبت به روش سناریو موردی باعث یادگیری بهتر مهارت احیای قلبی- ریوی در دانشجویان پرستاری شده بود. LA eng UL http://psj.umsha.ac.ir/article-1-831-fa.html M3 10.61186/psj.20.4.234 ER -