%0 Journal Article %A Mousavian, Seyedeh Maryam %A Ghasemzadeh, Sogand %A Arjmandnia, Ali Akbar %A Gholamali Lavasani, Masoud %T The Effectiveness of Emotion Regulation Program on the Externalizing and Internalizing Symptoms of Bullying Adolescents %J Pajouhan Scientific Journal %V 20 %N 4 %U http://psj.umsha.ac.ir/article-1-850-fa.html %R 10.61186/psj.20.4.268 %D 2022 %K Externalized and internalizing symptoms, Emotion regulation program, Adolescent, Bully, %X سابقه و هدف: بی‌نظمی هیجان، از اصلی‌ترین دلایل بروز رفتارهای مشکل‌‌ساز نوجوانی است. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارزیابی اثربخشی برنامه طراحی ‌شده تنظیم هیجان بر نشانه‌های برونی‌سازی و درونی‌سازی شده نوجوانان قلدر بود. مواد و روش‌‌ها: این مطالعه‌ی نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه شاهد به همراه یک دوره پیگیری، در میان دانش‌آموزان دختر دوره‌ی اول دبیرستان شهر تهران در سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۹ انجام شد که تعداد ۳۰ نفر با روش نمونه‌گیری غیرتصادفی در دسترس انتخاب شدند و با انتساب تصادفی در دو گروه ۱۵ نفره‌ی آزمایش و شاهد قرار گرفتند. مداخله صرفاً برای گروه آزمایش در طی ۱۲ جلسه‌ی ۹۰ دقیقه‌ای اجرا گردید. ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامه‌های قلدری Illinois Bullying، مشکلات رفتاری Achenbach و تنظیم ‌هیجان Cicchetti بودند. داده‌ها به‌ شیوه‌ی تحلیل کوواریانس چند متغیره و تحلیل کوواریانس با اندازه‌گیری‌های مکرر تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: میانگین نمرات پس‌آزمون مشکلات رفتاری در دو گروه آزمایش و شاهد با یکدیگر تفاوت معنی‌دار داشته‌اند (۰/۰۵ > P) که این امر حاکی از تأثیر مثبت برنامه می‌باشد. نتیجه‌گیری: برنامه‌ی طراحی شده‌ی تنظیم ‌هیجان برای بهبود نشانه‌های درونی‌سازی و برونی‌سازی ‌شده‌ی نوجوانان قلدر اثربخش بود. %> http://psj.umsha.ac.ir/article-1-850-fa.pdf %P 268-276 %& 268 %! Effectiveness of Emotion Regulation Program on The Externalizing and Internalizing Symptoms of Bullying Adolescents %9 Research Article %L A-10-940-2 %+ Department of Psychology and Education of Exceptional Children, School of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran %G eng %@ 1029-7863 %[ 2022