Pajouhan Scientific Journal
مجله علمی پژوهان
Pajouhan Sci J
Medical Sciences
http://psj.umsha.ac.ir
1
admin
1029-7863
2423-6276
10.61186/psj
fa
jalali
1393
12
1
gregorian
2015
3
1
13
2
online
1
fulltext
fa
ارتباط امید به زندگی با طرحواره های ناسازگار اولیه در مادران کودکان آسیب دیده ذهنی شهر کرمانشاه در سال 1393
The relation between life expectancy and early maladaptive schemas in the mothers of children with intellectual disability in Kermanshah City in 2014
روانشناسی و روانپزشکی
Psychology and Psychiatry
مقاله پژوهشي
Research Article
<p>
<strong>مقدمه:</strong> امید به عنوان یکی از منابع مقابله با مشکلات در انسان عمل می کند. طرحواره های اولیه باورهایی هستند که افراد درباره
خود، دیگران و محیط دارند و به طور معمول از ارضا نشدن نیازهای اولیه به خصوص نیازهای عاطفی در دوران کودکی سرچشمه
می گیرند. در این پژوهش میزان امید به زندگی مادرانی که دارای فرزند آسیب دیده ذهنی با طرحواره های ناسازگار اولیه مقایسه
گردید و ارتباط امید به زندگی با هر کدام از طرحواره ها مشخص مورد بررسی قرار گرفت.
</p><p><strong>روش کار:</strong> مطالعه حاضر توصیفی_تحلیلی و از نوع مقطعی بود. نمونه پژوهش شامل 50 نفر از مادران کودکان آسیب دیده ذهنی
مراجعه کننده به مراکز توانبخشی بهزیستی شهر کرمانشاه در سال 1393 بودند که به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب
شدند. ابزار مورد استفاده جهت جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه امید به زندگی و پرسشنامه طرحواره های ناسازگار اولیه بود.
اطلاعات بدست آمده با روش تحلیل رگرسیون و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.</p><p>
<strong>یافته ها:</strong> نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد، که تنها بین طرحواره های طرد و رها شدگی (P=0.002)، محدودیت های مختل
(P=0.007) و دیگر جهت مندی (P=0.003) با امید به زندگی مادران کودکان آسیب دیده ذهنی از لحاظ آماری ارتباط معنا دار
وجود دارد. بین سایر طرحواره ها و امید به زندگی ارتباط معنا داری وجود نداشت.</p><p>
<strong>نتیجه گیری:</strong> طرحواره دیگر جهت مندی و محدودیت های مختل و طرد و رها شدگی در مادران دارای فرزند آسیب دیده ذهنی
با امید به زندگی در آنها ارتباط معنادار دارد. در واقع هر اندازه این طرحواره ها در مادر بارزتر باشد، امید به زندگی بیشتری در
آنان پیش بینی
می گردد. بنابراین از این طرحواره ها می توان در افزایش امید به زندگی مادران کودکان آسیب دیده ذهنی استفاده کرد.</p>
<p>
<strong>Introduction:</strong> Expectancy acts as a basis for dealing with problems in human. Early schemas are beliefs
that people have about themselves and others and environment and generally stem from not satisfying
basic essentials, particularly emotional needs, in childhood. The aim of this study was to determine
relationship between life expectancy and early maladaptive schemas in the mothers of children with
intellectual disability and also the relation between life expectancy and each determined schema was
investigated.</p><p>
<strong>Methods:</strong> This descriptive, analytical, cross-sectional study was performed on 50 mothers, who were
selected through available sampling referring to rehabilitation centers of Kermanshah City in 2014, with
intellectual disabled children in. The questionnaires of life expectancy and early maladaptive schemas
were used for data gathering. The information obtained was analyzed by regression analysis through
SPSS version 22.</p><p>
<strong>Results:</strong> The results of regression analysis showed significant relationship between social isolation
scheme (P= 0.002), impaired limits schema (P= 0.007) and other-directedness schema (P= 0.003) with
life expectancy in mothers of children with intellectual disability. There was not significant relationship
between other schemas and life expectancy.</p><p>
<strong>Conclusion:</strong> There is a significant relationship between other-directedness schema and impaired limits
and social isolation schemas in the mothers of children with intellectual disability and life expectancy.
Indeed, the more sensible are these schemas, the more life expectancy is projected for the mothers. Thus,
these schemas can be used to enhance the life expectancy of the mothers of children with intellectual
disability.
</p>
امید به زندگی, آسیب دیده ذهنی, طرحواره های ناسازگار اولیه
Life expectancy, Intellectual disabled, Early maladaptive schemas
32
39
http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-26-8&slc_lang=fa&sid=1
Abdolreza
Yavari
عبدالرضا
یاوری
abdolrezayavari@yahoo.com
10031947532846001700
10031947532846001700
No
MSc in Speech Therapy, Faculty of Rehabilitation Sciences, Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran
کارشناسی ارشد گفتاردرمانی، گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانیخشی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
Faranak
Sorouri
فرانک
سروری
faranaksorouri@yahoo.com
10031947532846001701
10031947532846001701
No
MSc in General Psychology, Psychology Department, Azad University of Tonekabon, Tonekabon, Iran
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد تنکابن، تنکابن، ایران
Mohammad
Rezaei
محمد
رضایی
m_r_st@yahoo.com
10031947532846001702
10031947532846001702
No
MSc in Speech Therapy, Faculty of Rehabilitation Sciences, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
کارشناسی ارشد گفتاردرمانی، گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانیخشی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
Farzad
Weisi
فرزاد
ویسی
Farzadweisi@gmail.com
10031947532846001703
10031947532846001703
Yes
Ph.D. Student of Speech Therapy, Faculty of Rehabilitation Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری گفتار درمانی، گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانیخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
Bahram
Tahmasebi
بهرام
طهماسبی
bahramtahmasebi@yahoo.com
10031947532846001704
10031947532846001704
No
MSc in General Psychology, Faculty of Rehabilitation Sciences, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده توانیخشی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران