Pajouhan Scientific Journal
مجله علمی پژوهان
Pajouhan Sci J
Medical Sciences
http://psj.umsha.ac.ir
1
admin
1029-7863
2423-6276
10.61186/psj
fa
jalali
1394
12
1
gregorian
2016
3
1
14
2
online
1
fulltext
fa
آگاهی، اعتقادات و عملکرد رابطین بهداشتی شهر ملایر در خصوص هپاتیت B: کاربرد مدل اعتقاد بهداشتی
Knowledge, Beliefs and Performance of health volunteers in Malayer city about Hepatitis B: An application of health belief model
علوم بهداشتی
Health Sciences
مقاله پژوهشي
Research Article
<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 12px;"><span style="font-family: tahoma;"><b>مقدمه: </b>عفونت ویروسی هپاتیت B یک مشکل عمده بهداشتی در سراسر جهان است. با توجه به اینکه انتخاب یک مدل آموزشی منجر به شروع برنامه و ادامه آن در مسیری صحیح می گردد، مطالعه حاضر با هدف تعیین آگاهی، اعتقادات و عملکرد رابطین بهداشتی شهر ملایر در خصوص هپاتیت B بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی انجام گرفت.</span></span></p>
<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 12px;"><span style="font-family: tahoma;"><b>روش کار: </b>در این پژوهش مقطعی_تحلیلی 272 نفر از رابطینِ بهداشتی شهر ملایر در سال 1393 به صورت سرشماری، مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات بوسیله پرسشنامه محقق ساخته که پایایی و روایی آن سنجیده شده بود، به روش خود گزارش دهی جمع آوری شد. این پرسشنامه شامل مشخصات دموگرافیک رابطین بهداشتی، آگاهی، عملکرد و ابعاد مدل اعتقاد بهداشتی بوده است. داده ها بوسیله نرم افزار SPSS 20 و با استفاده از آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی به روش گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.</span></span></p>
<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 12px;"><span style="font-family: tahoma;"><b>یافته ها: </b>در بین سازه ها منافع درک شده بیشترین (26/86) و موانع درک شده کمترین ) (</span></span><font size="2">95/43)</font><span style="font-size: 12px;"><span style="font-family: tahoma;"> نمره را داشتند. در تحلیل رگرسیونی به منظور پیشگویی رفتار، متغیرهای خودکارآمدی، آگاهی و راهنمای عمل خارجی به عنوان پیشگویی کننده رفتار تعیین شدند، که این متغیرها در مجموع 31 درصد از تغییرات رفتار را پیشگویی نمودند (001/</span></span><font size="2">P<0</font><span style="font-size: 12px;"><span style="font-family: tahoma;">).</span></span></p>
<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 12px;"><span style="font-family: tahoma;"><b>نتیجه گیری: </b>بر اساس نتایج مطالعه در طراحی مداخلات آموزشی باید بر سازه های خودکارآمدی، آگاهی و راهنمای عمل خارجی به عنوان مهمترین پیش بینی کننده های رفتار رابطین بهداشتی تأکید شود.</span></span></p>
<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 12px;"><span style="font-family: tahoma;"><strong>Introduction:</strong> Hepatitis B is an infectious disease as a major health problem worldwide. Since the selection of an educational model results in its start and continuation in a right destination, the purpose of the present study was to determine the knowledge, beliefs and performance of Malayer city’s health volunteers about hepatitis B based on the health belief model (HBM).</span></span></p>
<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 12px;"><span style="font-family: tahoma;"><strong>Methods:</strong> In this cross-sectional study, 272 health volunteers of Malayer city were selected by the census sampling method, in 2015. Data were collected by the self-report method through a questionnaire prepared </span></span><span style="font-size: 12px;"><span style="font-family: tahoma;">by researcher and verified its validity and reliability. The questionnaire included the demographic </span></span><span style="font-size: 12px;"><span style="font-family: tahoma;">information of the health volunteers and knowledge, performance and dimensions of the HBM. Finally,</span></span><span style="font-size: 12px;"><span style="font-family: tahoma;">the data were analyzed using software SPSS 20 through the correlation and linear regression.</span></span></p>
<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 12px;"><span style="font-family: tahoma;"><strong>Results:</strong> Among the structures, the perceived benefits had the most score (26.86) and the perceived barriers </span></span><span style="font-size: 12px;"><span style="font-family: tahoma;">had the lowest score (95.43). In regression analysis to predict behaviors, the variables: self-efficacy, </span></span><span style="font-size: 12px;"><span style="font-family: tahoma;">knowledge and foreign practice guide were detected. These variables could predict totally 31% of behavior’s </span></span><span style="font-size: 12px;"><span style="font-family: tahoma;">changes (P<0.001).</span></span></p>
<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: 12px;"><span style="font-family: tahoma;"><strong>Conclusion:</strong> Based on the findings obtained by the current study, in design of educational interventions, </span></span><span style="font-size: 12px;"><span style="font-family: tahoma;">structures of self-efficacy, knowledge and foreign practice guide should be emphasized as the most important </span></span><span style="font-size: 12px;"><span style="font-family: tahoma;">predictors of health volunteers’ behavior.</span></span></p>
آموزش, رابطین بهداشتی, هپاتیت B, مدل اعتقاد بهداشتی
Education, Health volunteers, Hepatitis B, Health belief model
24
33
http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-164-1&slc_lang=fa&sid=1
Tahereh
Barzegar Mahmudi
طاهره
برزگر محمودی
t.mahmudi20@gmail.com
10031947532846002679
10031947532846002679
No
MSc Student of Health Education, Faculty of Health, Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
Mahboobeh
Khorsandi
محبوبه
خورسندی
khorsandi.mahboobeh@gmail.com
10031947532846002680
10031947532846002680
Yes
Departmant of Public Health, Faculty of Health, Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran
گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
Mohsen
Shamsi
محسن
شمسی
mohsen_shamsi1360@yahoo.com
10031947532846002681
10031947532846002681
No
Departmant of Public Health, Faculty of Health, Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran
گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
Mehdi
Ranjbaran
مهدی
رنجبران
mehdiranjbaran90@yahoo.com
10031947532846002682
10031947532846002682
No
Instructor in Epidemiology, Faculty of health, Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran
مربی، گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران