Pajouhan Scientific Journal
مجله علمی پژوهان
Pajouhan Sci J
Medical Sciences
http://psj.umsha.ac.ir
1
admin
1029-7863
2423-6276
10.61186/psj
fa
jalali
1397
1
1
gregorian
2018
4
1
16
3
online
1
fulltext
fa
بررسی تأثیر آموزش های دوران بارداری بر پیامدهای مادری و نوزادی در زنان باردار گروه پرخطر
Effects of Prenatal Education on Maternal and Neonatal Outcomes in High risk Pregnant Women
پزشکی و علوم بالینی
Medicine & Clinical Sciences
مقاله پژوهشي
Research Article
<div style="text-align: justify;"><span dir="RTL"><span style="color:#000066;"><strong>سابقه و هدف:</strong></span> عدم آگاهی و ترس زنان یکی از دلایل افزایش سزارین و عوارض مادری و دوره نوزادی است. هدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش ­های دوران بارداری، بر پیامدهای مادری و نوزادی در زنان باردار گروه پرخطر بود.<br>
مواد و روشها: پژوهش حاضر به روش کارآزمایی بالینی تصادفی، بر روی ۱۵۰ زن باردار گروه پرخطر مراجعه­ کننده به بیمارستان امیرالمؤمنین شهرضا در سال ۱۳۹۴ انجام شد. نمونه­ ها به طور تصادفی در دو گروه و مداخله و کنترل قرار گرفتند. گروه کنترل فقط مراقبت­ های معمول دوران بارداری و گروه مداخله مراقبت ­های معمول دوران بارداری به همراه آموزش­ های دوران بارداری را دریافت می­ کردند. در نهایت بعد از زایمان پیامد مادری و نوزادی در هر دو گروه از جمله نوع زایمان، ضریب آپگار، وزن، قد، دورسر و زردی نوزادی با استفاده از آزمون تی مستقل و کای دو اندازه­ گیری شد.<br>
<strong><span style="color:#000066;">یافتهها:</span></strong> دو گروه مداخله و کنترل از نظر متغیرهای دموگرافیک و مامایی تفاوت آماری معنی­ داری نداشتند (۰/۰۵<p).>P) اما بین ضریب آپگار دقیقه اول و پنجم بعد از تولد و زردی نوزادی بین دو گروه تفاوت آماری معنی­ داری مشاهده نشد (۰/۰۵<p).<br> نتیجهگیری: افزایش آگاهی و آموزش­ های دوران بارداری به زنان باردار گروه پرخطر، موجب ارتقا و بهبود سلامتی نوزادان و افزایش زایمان طبیعی شود. از این رو پیشنهاد می­ شود که از آموزش ­های دوران بارداری به طور گسترده ­تری استفاده شود. </p).<br></p).></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="color:#000066;"><strong>Background and Objective:</strong></span> Lack of awareness and the fear of women is one of the reasons for cesarean delivery and the occurrence of complications in maternal and neonatal period in our country. This study was conducted to investigate the effect of prenatal education on maternal and neonatal outcomes in high risk pregnant women.<br>
<span style="color:#000066;"><strong>Materials and Methods:</strong></span> The present study was done as a randomized clinical trial on 150 high risk pregnant women was referred to Amiralmomenin Hospital in Shahreza, Iran in 2014. Samples were randomly assigned to control and intervention groups. The control group only received routine pregnancy care and case group received routine pregnancy care and prenatal education. After delivery, Maternal and neonatal outcomes including type of delivery , Apgar index, weight and height, head circumference, and jaundice were assessed by using Chi-square and independent t-test.<br>
<span style="color:#000066;"><strong>Results:</strong></span> Intervention and control groups did not significant in terms of demographic and obstetric variables (P>0/05). The results showed that a significant difference between two groups in type of delivery, height, weight and head circumference (P<0/001). However there was no significant difference between the two groups in Apgar scores and in jaundice (P>0.05).<br>
<span style="color:#000066;"><strong>Conclusion:</strong></span> Raising awareness and education of pregnant women during pregnancy promote and improve the health of the baby and be a natural delivery. Therefore, it is suggested that prenatal education more widely used.</div>
آموزش؛ پیامد؛ زنان باردارپرخطر؛ مادری؛ نوزاد
Education, High Risk Pregnant Women, Maternal, Newborn, Outcome
48
57
http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-228-1&slc_lang=fa&sid=1
Farzaneh
Rahimi
فرزانه
رحیمی
Rahimi.farz@yahoo.com
10031947532846008239
10031947532846008239
Yes
Nursing and Midwifery Sciences Development Research Center, Department Of Midwifery, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran.
مرکز تحقیقات توسعه علوم پرستاری و مامایی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران.
Fariba
Islami
فریبا
اسلامی
10031947532846008240
10031947532846008240
No
Midwifery, Amiralmomenin Hospital, Shahreza, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
کارشناس مامایی، بیمارستان امیرالمومنین شهرضا، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
Mohamad Mehdi
Kahangi
محمد مهدی
کهنگی
10031947532846008241
10031947532846008241
No
Mohamad Mehdi Kahangi3
کارشناس ارشد، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.