Pajouhan Scientific Journal
مجله علمی پژوهان
Pajouhan Sci J
Medical Sciences
http://psj.umsha.ac.ir
1
admin
1029-7863
2423-6276
10.61186/psj
fa
jalali
1396
8
1
gregorian
2017
11
1
16
1
online
1
fulltext
fa
ارزیابی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه فرا والدگری
Evaluation of Psychometric Properties of the Meta- Parenting Questionnaire
روانشناسی و روانپزشکی
Psychology and Psychiatry
مقاله پژوهشي
Research Article
<p>سابقه و هدف: هدف این پژوهش معرفی ساختار پرسشنامه­ فرا والدگری و همچنین فراهم آوردن قابلیت اطمینان اولیه ابزار جدید طراحی شده برای اندازه­ گیری سازه و ارائه نتایج حاصل از تحقیقات تجربی اولیه بود. <br>
مواد و روش­ ها: روش تحقیق حاضر توصیفی از نوع پیمایشی بود و نوع پژوهش از نظر هدف در زمره پژوهش ­های توسعه­ ای محسوب می ­شود. جامعه آماری پژوهش تمام مادران منطقه 15 تهران است که تعداد 200 نفر به روش نمونه­ گیری هدفمند درسال 1395-1394 انتخاب شدند. پرسشنامه ﻧﻬﺎﻳﻲ در ۱۷۰ نفر از مادران بین سنین ۲۰ تا ۵۵ سال مورد استفاده قرار گرفت. جهت سنجش پایایی از آلفای کرونباخ و گاتمن و برای روایی از ضریب همبستگی ساده­ پیرسون بین دو فرم کوتاه و بلند پرسشنامه­ فراوالدگری استفاده شد. همچنین برای نرم­سازی نمرات به نمر­ه Z و سپس به نمره­ T تبدیل شدند. در نهایت داده­ﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﺮم اﻓﺰار SPSS نسخه 23 ﻣﻮرد ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓت.<br>
یافته­ ها: نتایج تحلیل عوامل وجود 4 عامل در گویه­ ها را تأیید نمود که 63/38% از واریانس کل مقیاس را تبیین نمود. آزمون KMOبرابر با 0/88 و در سطح مطلوب بود و آزمون کرویت بارتلت از نظر آماری معنی­ دار بود. تحلیل عامل تأییدی، نتایج حاصل از تحلیل عامل اکتشافی را تأیید کرد و مدل بدست آمده با داده­ های پژوهش برازش داشت.<br>
ﻧﺘﻴﺠﻪ­ﮔﻴﺮی: به نظر می­ رسد از جنبه های مهم این پرسشنامه توسعه مهارت­ه ای فرزند پروری سازنده و مناسب است که برای پرورش رشد کودک بسیار مهم است.<br>
</p>
<strong>Background and Objectives</strong>: The aim of this study was to introduce the basic structure of the meta-parenting questionnaire as well as providing new tools designed to measure the reliability of the structure, and the results of empirical research early.<br>
<strong>Materials and Methods</strong>: This study is a descriptive survey and is a part of research development. The statistical population is all the mothers in Tehran Region 15, in which 200 were selected by the purposive sampling method in 2015-2016. The final questionnaire on 170 women between the ages of 20 and 55 years was conducted. To obtain reliability, Cronbach's alpha, Tansif, and Gotmann was used and for the validity of the Pearson correlation coefficients between short- and long-form meta-parenting questionnaires was used and also for softening scores to Z scores and the scores of T converted. Finally, data were analyzed using SPSS 23 software.<br>
<strong>Results:</strong> KMO test become equal to 0.88 and at optimal levels and Bartlett test of sphericity was statistically significant. There are four factors in factor analysis confirmed 63.38% of the total variance explained scale. Confirmatory factor analysis confirmed the results of exploratory factor analysis and model fitting was obtained with research data. <br>
<strong>Conclusions:</strong> The questionnaire appears to be an important aspect of the development of constructive and good parenting skills to foster the development of children is very important.<br>
ارزیابی, ویژگی های روانسنجی, پرسشنامه, فرا والدگری
Evaluation, Psychometric Properties, Meta- Parenting, Questionnaire
42
48
http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-283-1&slc_lang=fa&sid=1
Sakineh
Julaieha
سکینه
جولایی ها
njulaieha@yahoo.com
10031947532846008324
10031947532846008324
Yes
PhD student, Department of Psychology, Faculty of Humanities, University of Payame Noor, Tehran, Iran.
دانشجوی دکترای تخصصی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
Hossein
Zare
حسین
زارع
10031947532846008325
10031947532846008325
No
PhD, Department of Psychology, Faculty of Humanities, University of Payame Noor, Tehran, Iran.
دکترا، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
Sara
Mousavi
سارا
موسوی
10031947532846008326
10031947532846008326
No
MSc, Department of Psychology, Faculty of Humanities, Persian Gulf University, Bushehr, Iran.
کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران.