Pajouhan Scientific Journal
مجله علمی پژوهان
Pajouhan Sci J
Medical Sciences
http://psj.umsha.ac.ir
1
admin
1029-7863
2423-6276
10.61186/psj
fa
jalali
1396
10
1
gregorian
2018
1
1
16
2
online
1
fulltext
fa
خودکارآمدی تحصیلی و ارتباط آن با متغیرهای تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه: مطالعه مقطعی
Academic self-efficacy and its relationship with academic variables among Kermanshah University of Medical Sciences students: a cross sectional study
روانشناسی و روانپزشکی
Psychology and Psychiatry
مقاله پژوهشي
Research Article
<p dir="RTL"><strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">سابقه و هدف:</span></span></strong> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">خودکارآمدی تحصیلی به عنوان قابلیت درک فرد از توانایی ­های خود</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">در انجام وظایف لازم برای رسیدن به اهداف تحصیلی تعریف شده است</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">.</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> دانشجویان دارای خودکارآمدی تحصیلی بالاتر، سازگاری تحصیلی بهتری دارند و راهبردهای یادگیری سودمندتری را به کار میبرند. </span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">هدف از مطالعه حاضر تعیین خودکارآمدی تحصیلی و ارتباط آن با </span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">برخی </span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">متغیرهای تحصیلی در میان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه در سال 1395 بود.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">مواد و روش ­ها:</span></span></strong> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">این مطالعه توصیفی تحلیلی در میان 370 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه در سال 1395 انجام شد. دانشجویان </span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">به روش نمونه­ گیری </span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">طبقه بندی </span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">تصادفی ساده و با احتمال متناسب با حجم انتخاب شد</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ند</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> و </span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">داده ها</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> به وسیله پرسشنامه</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> خودکارآمدی تحصیلی مک لری (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">McElroy</span></span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">)</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">، به صورت خودگزارش دهی جمع آوری گردید. دادهها با استفاده از نرم افزار آماری </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">SPSS</span></span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ویرایش 16 با بهره گیری از آزمونهای </span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">همبستگی پیرسون، تی مستقل و آنالیز رگرسیون خطی</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">یافتهها:</span></span></strong> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">دامنه سن </span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">دانشجویان 18 تا 29 و میانگین آن 3/05</span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">±</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">22/90 سال بود. میانگین نمره خودکارآمدی تحصیلی 53/10 با انحراف معیار 7/40 بود؛ </span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">دانشجویان 75/8 درصد از حداکثر نمره قابل اکتساب خودکارآمدی تحصیلی را کسب کردند.</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> سن بالاتر، متأهل بودن، </span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">مقطع تحصیلی دکتری حرفهای و عدم سکونت در خوابگاه </span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">پیش بینی کنندههای معناداری برای </span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">خودکارآمدی </span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">تحصیلی بالاتر بودند. </span></span><br>
<strong><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نتیجه گیری:</span></span></span></strong><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> به نظر میرسد </span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">برنامه ریزی</span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> مداخلات مؤثر در زمینه ارتقای خودکارآمدی تحصیلی بخصوص برای دانشجویان مقطع کارشناسی از ضرورت بالایی برخوردار باشد. </span></span></span></p>
<p><strong>Background and Objectives:</strong> Academic self-efficacy defined as perception of ability to do the tasks necessary to achieve the educational goals. Students with higher academic self-efficacy have better educational adaptability and more beneficial learning strategies. The aim of this study was to determine the academic self-efficacy and its relationship with academic variables among Kermanshah University of Medical Sciences students.<br>
<strong>Materials and Methods:</strong> This cross-sectional study conducted among 370 of student Kermanshah University of medical sciences in 2016. Students selected in random simple sampling with probability proportional to size, and data were collected by self-report with using academic self-efficacy of McElroy questionnaire. Data were analyzed by SPSS-16 using Pearson correlation, t-test and linear regression analyses.<br>
<strong>Results: </strong>The age range of the students was 18 to 29 and the mean was 22.99 ± 3.35 years. The mean of academic self-efficacy was 53.10±7.40. The student gained 75.8% of the maximum score of academic self-efficacy. Higher age, married, not living in dormitory and educational level (MD students) were significant predictors of higher level of academic self-efficacy.<br>
<strong>Conclusions: </strong>The planning an effective intervention to promote self-academic, especially for undergraduate students are necessity.<br>
</p>
خودکارآمدی تحصیلی, برنامه ریزی آموزشی, پیشرفت تحصیلی, سازگاری تحصیلی
Academic self-efficacy, Educational planning, Academic achievement, Academic adjustment
28
34
http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-365-1&slc_lang=fa&sid=1
Mehdi
Mirzaei-Alavijeh
مهدی
میرزایی علویجه
10031947532846008269
10031947532846008269
No
Assistant Professor, Department of Public Health, School of Health, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran.
استادیار، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
Seyyed Nasrollah
Hosseini
سید نصراله
حسینی
10031947532846008270
10031947532846008270
No
Assistant Professor, Ministry of Health and Medical Sciences, Tehran, Iran.
استادیار، معاونت آموزش، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، تهران، ایران.
Mohammad Ismail
Motlagh
محمد اسماعیل
مطلق
10031947532846008271
10031947532846008271
No
Professor, Department of Pediatrics, Faculty Medicine, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran.
استادیار، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
Farzad
Jalilian
فرزاد
جلیلیان
f_jalilian@yahoo.com
10031947532846008272
10031947532846008272
Yes
Assistant Professor, Department of Public Health, School of Health, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran.
استادیار، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.