Pajouhan Scientific Journal
مجله علمی پژوهان
Pajouhan Sci J
Medical Sciences
http://psj.umsha.ac.ir
1
admin
1029-7863
2423-6276
10.61186/psj
fa
jalali
1398
7
1
gregorian
2019
10
1
18
1
online
1
fulltext
fa
مقایسه ی تاثیر الگوی تدریس چندرسانه ای با روش سنتی بر یادگیری و رضایتمندی درس تکنولوژی جراحی ستون فقرات در دانشجویان
A Comparative Study of the Effect of Multimedia and Traditional Methods on the Learning and Satisfaction Level in the Course of Neurosurgery Technology (Spinal Column) in Students
پزشکی و علوم بالینی
Medicine & Clinical Sciences
مقاله پژوهشي
Research Article
<div style="text-align: justify;"><span style="color:#0000CD;"><strong>سابقه و هدف:</strong></span> یادگیری به روش چندرسانه ای به عنوان یکی از انواع یادگیری دانشجو محور، یکی از پدیده های دنیای مدرن است که در عصر اطلاعات و در جامعه مبتنی بر دانش پا به عرصه وجود گذاشته است. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر الگوی تدریس چندرسانه ای بر یادگیری و رضایتمندی درس تکنولوژی جراحی مغز و اعصاب در مقایسه با روش تدریس سنتی در دانشجویان کارشناسی اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام گردید.<br>
<span style="color:#0000CD;"><strong>مواد و روشها: </strong></span>پژوهش حاضر یک مطالعه مداخله ای نیمه تجربی است که بر روی دانشجویان رشته کارشناسی اتاق عمل، صورت پذیرفت. روش نمونه گیری به صورت سرشماری بود. قسمت نخست درس مغز و اعصاب به روش سنتی و قسمت دوم درس به روش چندرسانه ای با استفاده از نرم افزار تهیه شده, تدریس شد. در انتهای هر دو روش، میزان یادگیری و رضایتمندی دانشجویان در هر دو مرحله از طریق آزمون کتبی و پرسشنامه رضایتمندی مورد بررسی قرار گرفت. داده ها پس از ورود به نرم افزار SPSS 23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.<br>
<span style="color:#0000CD;"><strong>یافتهها:</strong></span> بر اساس آزمون تی زوجی مقایسه نمرات دانشجویان در دو روش سنتی و چند رسانه­ای تفاوت آماری معنی داری را نشان داد (0/001=P). همچنین مقایسه رضایتمندی دانشجویان در دو روش سنتی و چند رسانه ­ای با توجه به آزمون تی زوجی تفاوت آماری معنی داری را نشان داد (0/004=P).<br>
<span style="color:#0000CD;"><strong>نتیجهگیری: </strong></span>بر اساس بررسی های انجام شده مشخص گردید که نرم افزار آموزشی طراحی شده می تواند به عنوان یک استراتژی مؤثر آموزشی باعث ارتقای میزان یادگیری دانشجویان اتاق عمل شود.</div>
<div style="text-align: justify;"><span style="color:#0000CD;"><strong>Background and Objective: </strong></span>Multimedia learning as a student-learning method, is one of the phenomena of the modern world that has emerged in the knowledge-based society. The purpose of this study was to determine the effect of multimedia teaching patterns on learning and satisfaction level of neurosurgery technology lessons compared to the traditional teaching method in operation room undergraduate students of Hamadan University of Medical Sciences.<br>
<strong><span style="color:#000080;">Materials and Methods: </span></strong>The present study is a quasi-experimental interventional study that performed on all operation room undergraduate students (n=32) in the para-medical school. The first part of the neuroscience lesson was taught in the traditional way and the second part was taught using multimedia software. In the end, learning and satisfaction level of students in both stages were assessed through written tests and satisfaction questionnaires. Data were analyzed by SPSS v.23 software.<br>
<span style="color:#0000CD;"><strong>Results:</strong></span> According to the paired t-test, the comparison of students' scores in traditional and multimedia methods showed a significant statistical difference (P= 0.001). Also, according to paired t-test, in comparing the students' satisfaction level with traditional and multimedia methods showed a significant statistical difference (P= 0.004).<br>
<span style="color:#0000CD;"><strong>Conclusion:</strong></span> Based on the findings, designing educational software can be an effective strategy to enhance learning in the operating room students.</div>
آموزش چند رسانه ای؛ آموزش سنتی؛ یادگیری؛ رضایتمندی
Learning, Multimedia Education, Traditional, Satisfaction
1
6
http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-111-4&slc_lang=fa&sid=1
Behzad
Imani
بهزاد
ایمنی
behzadiman@yahoo.com
100319475328460012459
100319475328460012459
Yes
Assistant professor, Department of Operating Room, School of Paramedicine, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
استادیار، گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
Nahid
Noroozi
ناهید
نوروزی
100319475328460012460
100319475328460012460
No
Student Operating Room (MSc), Student Research Committee, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد اتاق عمل، مرکز پژوهش دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
Maryam
Bastami
مریم
بسطامی
100319475328460012461
100319475328460012461
No
Student Operating Room (MSc), Student Research Committee, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد اتاق عمل، مرکز پژوهش دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
Amirmohammad
Merajikhah
امیر محمد
معراجی خواه
100319475328460012462
100319475328460012462
No
Student Operating Room (MSc), Student Research Committee, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد اتاق عمل، مرکز پژوهش دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران