Pajouhan Scientific Journal
مجله علمی پژوهان
Pajouhan Sci J
Medical Sciences
http://psj.umsha.ac.ir
1
admin
1029-7863
2423-6276
10.61186/psj
fa
jalali
1398
7
1
gregorian
2019
10
1
18
1
online
1
fulltext
fa
مقایسه مهارت تعریف واژه بین کودکان دارای کاشت حلزون شنوائی با کودکان عادی
Comparing the Word Definition Skill between Children with Cochlear Implant and Normal Children
توانبخشی
Rehabilitation
مقاله پژوهشي
Research Article
<div style="text-align: justify;"><span style="color:#0000CD;"><strong>سابقه و هدف: </strong></span>تعریف واژه، مهارتی زبانی و فرازبانی است که با رشد زبان، موفقیت تحصیلی و عملکرد هوشی در ارتباط میباشد. در زمینه بررسی تعریف واژه در کودکان دارای کاشت حلزون در ایران مطالعات اندکی وجود دارد؛ لذا هدف از این مطالعه تعیین و مقایسه تعریف واژه در کودکان دارای کاشت حلزون با کودکان عادی بود.<br>
<span style="color:#0000CD;"><strong>مواد و روشها: </strong></span>در یک مطالعه مقطعی تعداد 22 کودک دارای کاشت حلزون شنوایی و 22 کودک عادی 6 تا 8 ساله به شیوه در دسترس جهت بررسی مهارت تعریف واژه با استفاده از آزمون تعریف واژه محمدی و همکاران (1388) انتخاب شدند. معیارهای ورود به مطالعه شامل فارسی زبان بودن، مادرزادی بودن آسیب، استفاده از کاشت حلزون، انجام عمل تا قبل از سه سالگی عدم وجود سابقه هر گونه اختلال همراه و دریافت خدمات توانبخشی زودهنگام بود. معیارهای خروج از مطالعه شامل عدم همکاری آزمودنی بود. جهت آنالیز آماری از نسخه 19 SPSS استفاده شد و میانگین، انحراف معیار، حداقل و حداکثر امتیازات آنها محاسبه شد. همچنین جهت تعیین معناداری تفاوت میانگین امتیازات متغیرها از آزمون من ویتنی استفاده شد.<br>
<span style="color:#0000CD;"><strong>یافتهها:</strong></span> گروه طبیعی به طور معناداری در سه بخش محتوایی (0/003=P) و ساختاری (0/001=P) تعریف واژگان و نیز در مجموع (0/001=P) امتیازات بیشتری نسبت به گروه کمشنوا کسب کردند.<br>
<span style="color:#0000CD;"><strong>نتیجهگیری: </strong></span>ضعف کودکان کم شنوا در مهارت تعریف واژه نشان از آسیب زبانی آن ها در معناشناسی و نحو دارد. در زمینه آسیب ویژه زبانی، مطالعات انجام شده یافته هایی همسو با نتایج این مطالعه نشان داده اند که انتظار میرود در برنامه درمانی مد نظر آسیبشناسان گفتار و زبان قرار گیرد.</div>
<div style="text-align: justify;"><span style="color:#0000CD;"><strong>Background and Objective:</strong></span> Word definition is a linguistic and metalinguistic skill related to the development of language, academic success and intellectual function. There is a little research in the field of word definition in children with cochlear implant (CI) in Iran. Therefore, the purpose of this study was to examine and compare the word definition in children with CI with normal children.<br>
<span style="color:#0000CD;"><strong>Materials and Methods:</strong></span> In this cross-sectional study, 22 children with CI and 22 normal children aged 6 to 8 years were selected in an available manner to assess the word definition by using the test conducted by Mohammadi and et.al (2009). The inclusion criteria included being monolingual, congenital impairment, using of the CI device, operating up to three years of age, the presence of any comorbidity and getting the early intervention. Exclusion criteria included the lack of cooperation of the examinee. It was used SPSS v.19 for statistical analysis. Mean, standard deviation, minimum and maximum scores were calculated. Also, it was used, the Mann-Whitney test to determine the significant differences of the scores of variables.<br>
<span style="color:#0000CD;"><strong>Results:</strong></span> The normal group gained the highest scores in the three section, functional (p = 0.003) and structural (p <0.001) aspects, and have a higher score in the total word definition test (p <0.001).<br>
<span style="color:#0000CD;"><strong>Conclusion:</strong></span> The weakness of hearing in impaired children in vocabulary definition skill demonstrate their semantic and syntactical deficits. There were aligned studies with our results in specific language impairment which are expected to be considered by speech and language pathologists (SLPs) in their interventional planning.</div>
کاشت حلزون؛ معناشناسی؛ واژگان؛ تعریف
Cochlear Implant, Definition, Semantics, Vocabulary
7
14
http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-604-1&slc_lang=fa&sid=1
Leyla
Ezazi
لیلا
اعزازی
ezazi.leyla@gmail.com
100319475328460012463
100319475328460012463
No
M.Sc of Speech and Language Pathology, Department of Speech Therapy, Faculty of Paramedical Sciences, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
کارشناسی ارشد گفتاردرمانی، گروه آموزشی گفتاردرمانی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
Sediqe
Safaeyan
صدیقه
صفائیان
sdh1368@yahoo.com
100319475328460012464
100319475328460012464
Yes
M.Sc of Speech and Language Pathology, Department of Speech Therapy, Faculty of Paramedical Sciences, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
کارشناسی ارشد گفتاردرمانی، گروه آموزشی گفتاردرمانی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
Davood
Sobhani Rad
داود
سبحانی راد
davood.sobhani@gmail.com
100319475328460012465
100319475328460012465
No
PhD of Speech and Language Pathology,Department of Speech Therapy, Faculty of Paramedical Sciences, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
دکترای گفتاردرمانی،گروه آموزشی گفتاردرمانی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
Hamid
Tayarani Niknezhad
حمید
طیرانی نیک نژاد
shenava_gostar@yahoo.com
100319475328460012466
100319475328460012466
No
PhD of Linguistics,Implant Center of Khorasan Razavi, Mashhad, Iran
دکترای زبانشناسی، مرکز کاشت حلزون شنوایی خراسان رضوی، مشهد، ایران
parisa
Rajaee
پریسا
رجایی
parisa.1424@yahoo.com
100319475328460012467
100319475328460012467
No
Bachelor of Science Student of Speech And Language Pathology, Department of Speech Therapy, Faculty of Paramedical Sciences, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
دانشجوی کارشناسی، گروه آموزشی گفتاردرمانی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
Mahdiye
Zavi
مهدیه
زاوی
mahdiezavi74@gmail.com
100319475328460012468
100319475328460012468
No
Bachelor of Science Student of Speech And Language Pathology, Department of Speech Therapy, Faculty of Paramedical Sciences, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
دانشجوی کارشناسی، گروه آموزشی گفتاردرمانی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
Asieye
Solati
آسیه
صولتی
solatia931@mums.ac.ir
100319475328460012469
100319475328460012469
No
Bachelor of Science Student of Speech And Language Pathology, Department of Speech Therapy, Faculty of Paramedical Sciences, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
دانشجوی کارشناسی، گروه آموزشی گفتاردرمانی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
Kiarash
Golestani
کیارش
گلستانی
golestanik911@mums.ac.ir
100319475328460012470
100319475328460012470
No
Bachelor of Science Student of Speech And Language Pathology, Department of Speech Therapy, Faculty of Paramedical Sciences, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
دانشجوی کارشناسی، گروه آموزشی گفتاردرمانی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران